Advertorial

Van klompenmaker tot schoenverkoper

vrijdag 09 februari 2007

“Voet is angel van bedrijf”
Van klompenmakerij tot toonaangevend schoenenhuis

Schoenenhuis Schutrups ligt op een afgelegen lokatie waar geen andere winkels in de buurt zijn. Toch komen klanten uit binnen- en buitenland op de schoenenzaak van de familie Schutrups af voor de aanschaf van hun schoenen. Wat is de geheime formule achter dit goed lopende schoenencentrum uit het Drenthse Exlo? 

Vanuit een afgelegen Drenths dorp een succesvol schoenenhuis oprichten met internationale bekendheid: je moet als ondernemer over enorm veel fingerspitzengefühl beschikken wil je daartoe in staat zijn. De familie Schutrups uit Exlo is zo’n spitsvondige ondernemersfamilie. De Schutrupsen vielen begin dit jaar (?) in de prijzen toen ze werden uitgeroepen tot het meest vernieuwende bedrijf uit het Noorden dat detailhandel, zorg en recreatie combineert.

Het assortiment van Schoenenhuis Schutrups onderging grote veranderingen door de tijd heen. Het begon met een klompenmakerij, die in de jaren twintig werd omgebouwd tot een schoenmakerij. De daarop volgende generaties Schutrupsen zetten hun schoenenpassie voort met een schoenenzaak in dames- en herenschoenen. Daar kwamen de afgelopen twintig jaar  kinderschoenen, gezondheidsschoenen, wandel-, berg- en hardloopschoenen bij. Komend jaar  start Schutrups met de verkoop van golfschoenen.

“Als ondernemer moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden,” zegt Jan Schutrups die tegenwoordig in navolging van zijn vader, opa en grooptvader de scepter zwaait bij Schoenenhuis Schutrups. “Zodra je merkt dat de vraag terugloopt, moet je wat anders gaan doen. Ik heb van mijn vader geleerd hoe je met succes nieuwe schoenensoorten kunt introduceren als de tijdsgeest daarom vraagt. De voet is daarbij altijd het uitgangspunt gebleven.”

Het gaat goed met Schoenenhuis Schutrups. Jaarlijks worden duizenden schoenen verkocht, waarvan 45 procent voor rekening komt van de outdoorafdeling. Het klantenbestand bestaat uit  35.000 geregistreerde leden, waaronder 28.000 gezinnen. De meeste klanten komen uit de drie Noordelijke provincies, maar ook uit de rest van het land. Schutrups staat zelfs hoog aangeschreven bij geëmigreerde Nederlanders. “Op elke continent loopt er wel iemand op onze schoenen.”

Nummertje

Vernieuwend ondernemen vraagt om een goede voorbereiding. Schutrups: “Je moet voldoende kennis van zaken hebben. Zo volgde mijn vader een opleiding tot voetspecialist voordat hij gezondheidsschoenen ging verkopen. Daarnaast moet een ondernemer goed om zich heen kijken. Uit klantenonderzoek bijvoorbeeld bleek zo’n tien jaar geleden dat de vele vijftig plussers in het Noorden er graag op uit trekken op goede wandel- en bergschoenen.”

Klanten die bij Schutrups langskomen moeten -net als bij het postkantoor- een nummertje trekken. Schutrups: “Op deze manier komt iedereen aan de beurt en voorkom je dat mensen gaan dringen of niet op tijd geholpen worden. Wij krijgen zoveel verschillende klanten over de vloer dat een advies op maat onontbeerlijk is. Een dertiger die voor bergschoenen komt, vraagt om een andere persoonlijke benadering dan een oudere bezoeker met voetproblemen.”

Voor bedrijven die denken dat ze op een afgelegen lokatie geen klanten trekken: Schoenenhuis Schutrups bewijst dat de aanloop ook dan heel goed kan zijn. “Als je winkel niet zo’n goede ligging heeft moet je creatief zijn,” vervolgt de voetspecialist. “In ons geval betekende dat in de eerste plaats dat we de winkel zo aantrekkelijk mogelijk moesten maken, zodat het een uitje is om hier naar toe te komen.”

Een bezoek aan Schoenenhuis Schutrups is inderdaad een belevenis. Er is een aparte wandelhoek ingericht compleet met mijnschacht voor outdoorliefhebbers. Kinderen kunnen terecht op een aparte kinderafdeling. Ouderen kunnen bijkomen in de bibliotheek met open haard. Er is een restaurant en een museum waar te zien is hoe vorige generaties Schutrups werkten in de oude klompenmakerij. Daarnaast bevat het schoenencentrum praktijkruimtes voor medische specialisten die aan het centrum verbonden zijn.

Om nog meer klanten naar de zaak te trekken, is de familie Schutrups haar activiteiten gaan uitbreiden. “We liggen weliswaar afgelegen, maar wel in een prachtig gebied. Je kan hier prachtig wandelen. Dat bracht ons op het idee om buitenactiviteiten te organiseren voor onze klanten. Ze kunnen sinds enkele jaren bij ons terecht voor gesponsorde wandeldagen, nordic-walking evenementen, en hardloopwedstrijden. Deze dagen lopen heel goed en trekken soms wel 3000 bezoekers.”

Een vernieuwende ondernemer is nooit klaar. Als het ene plan pas is doorgevoerd, wordt het andere alweer uitgedacht. Zo ook bij Schutrups. Er is op dit moment een nieuwe website met een internetwinkel in de maak voor wandelaars. Studenten denken mee over de uitvoering van de  site vertelt Schutrups. Daarnaast gaat de schoenspecialist golfschoenen verkopen. De meeste golfschoenen uit Engeland zijn te smal voor de Nederlandse voet. Schutrups heeft daarom een nieuwe golfschoen ontwikkelt die zal aanslaan bij de vele golfliefhebbers in Nederland.  

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign