Ondernemersschap

7 tips om in het nieuwe jaar te knallen

dinsdag 17 februari 2009

Gepubliceerd in De Zaak

Plezier in het werk? Het is waarschijnlijk geen thema waar u zich op di moment druk om maakt. Toch is het bevorderen van geluk, plezier en voldoening in uw bedrijf een uitermate kostenefficiénte operatie. Gelukkige werknemers doen immers extra hun best!  

Gelukkige mensen verdienen meer, zijn minder vaak ziek en afwezig en blijven langer in hun baan. Zijn er in uw bedrijf alleen maar blije medewerkers, dan mag u dus best uw handen in elkaar knijpen. Ze dragen met hun commitment en creativiteit rechtsstreeks bij aan het succes van uw onderneming. Hebt u echter een minder gelukkige hand met het kiezen van uw mensen, dan is het zaak om ervoor te zorgen dat bij u op de werkvloer het plezier en de voldoening zo snel mogelijk terugkeren. Juist nu het slecht gaat met de economie. Hapiness at Work is een nieuwe stroming binnen het bredere veld van de positieve psychologie, die benadrukt dat organisaties plekken zouden moeten zijn waar mensen gelukkig kunnen of mogen zijn worden. Dat klinkt best wel idealistisch, nietwaar? Biedt de methode wel voldoende praktische handvatten voor de doorgaans nuchtere mkb’er?
‘Ja zeker, juist voor mkb’ers is het belangrijk om te investeren in het persoonlijke geluk van de werknemer,’ zegt geluksdeskundige Onno Hamburger van Trainingsbureau Harte & Lingsma. Werkgevers kunnen namelijk op veel verschillende manieren profiteren van gelukkige werknemers die 'lekker bezig zijn’: ze zijn creatiever, werken beter samen en zijn innovatiever. ‘Werkgevers zetten vaak de verkeerde middelen in om jonge talentvolle mensen aan zich te binden. Het gaat meestal niet om materiele zaken als een auto van de zaak of een hoog salaris, maar om immateriële factoren waaronder prettige collega’s, een goede leidinggevende en een goede balans tussen werk en privé. Ook gevarieerd werk en zinvol werk zijn belangrijke voorwaarden voor mensen om bij een bedrijf te werken.’ Zeker nu het slecht gaat met de economie is aandacht voor plezier en voldoening op de werkvloer belangrijker dan ooit. ‘Werknemers zullen de komende tijd veel op zich zien afkomen. Om de moed erin te houden zullen werkgevers daarom extra hun best moeten doen.’
Voor ondernemers die hun bedrijf grondig willen laten doormeten op geluk, zijn er verschillende test in omloop. Bij elke organisatie zijn dezelfde geluksfactoren in kaart te brengen. Voor bedrijven die geluk op de werkvloer willen stimuleren, heeft De Zaak samen met Onno Hamburger de zeven belangrijkste geluksfactoren, ontdaan van zweverigheid, op een rij gezet.

GELUKSTIP 1:
Verbeter de werksfeer
Leuke collega’s zijn belangrijk, dat weet iedereen, maar hoe zorg je als werkgever dat de sfeer goed blijft of verbetert? Een bedrijfsuitje zorgt dat de werknemers elkaar beter leren kennen, maar brengt u geen stap verder als de spanning om te snijden is. Vaak ontstaan conflicten doordat de ander niet weet waar een ander mee zit. Ergernissen stapelen zich dan op en ooit ontploft dat. Onno Hamburger: ‘Merk onvrede tijdig op. Kijk niet weg. Denk niet dat het conflict zich vanzelf wel oplost, dat gebeurt maar zelden. Ga in gesprek met uw werknemers om de exacte oorzaak te achterhalen. Daarna kunt u tot een oplossing komen. Organiseer een teamdag, huur een intermediator in of neem een nieuwe werknemer aan om de werkdruk te verlagen. Leg in werkbesprekingen de nadruk op wat goed gaat. U kunt een mysteryshopper op pad sturen om erachter te komen wat er leeft op de werkvloer.’

GELUKSTIP 2
Biedt voldoende uitdaging
U heeft vast wel eens meegemaakt dat een werknemer zijn functie was ontgroeid, maar dat u niet gelijk een oplossing wist. Vaak werkt het goed om te kijken welke taken een werknemer binnen zijn huidige functie nog wel leuk vindt en welke niet. Vervolgens kunt u kijken of er een andere functie is (binnen of buiten de organisatie) waar die leuke taken meer in naar voren komen.  Met enige creativiteit lukt het vaak om een andere functie te vinden die wel aansluit bij de werkervaring en die toch anders is. Onno Hamburger: ‘Geef werknemers eigen verantwoordelijkheid en vergroot hun autonomie. Het is belangrijk dat zij een groot gevoel van controle hebben over de situatie. Het werk moet net niet te moeilijk en heel uitdagend zijn. Koester vakmanschap en stimuleer direct klantcontact. Voer individuele gesprekken met werknemers omtrent loopbaan, ontwikkeling en opleiding.’

GELUKSTIP 3:
Wees een goede baas
Er zijn boeken over vol geschreven, maar leiding geven blijkt nog altijd een lastige klus waarin veel fout kan gaan. Waar het om gaat is dat u echt betrokken bent bij uw personeel en zich in een ander kunt verplaatsen. Laat de controle los en geef waardering. Mensen voelen het als u niet oprecht bent of een trucje toepast. Onno Hamburger: ‘Besef dat u meer moeite moet doen om de waardering te krijgen van uw werknemers dan uw collega’s in grotere bedrijven. Ze zullen niet snel de samenwerking met u ter discussie stellen als ze niet goed met u overweg kunnen. Immers, ze kunnen u niet makkelijk ontlopen. Denk aan overplaatsing, andere taken gaan verrichten, instanties waar ze een klacht kunt neerleggen. Vraag daarom ook eens wat de werknemers van u vinden of laat een (anonieme) vragenlijst rondgaan.’

GELUKSTIP 4:
Balans in werk en privé 
Voorkom dat uw mensen overspannen raken. Zeker in hectische tijden moet u zorgen dat u de meest betrokken werknemers niet teveel belast. Maar kijk ook eens wat uw werknemers precies aan het doen zijn. Zorg dat ze het grootste deel van hun tijd bezig zijn met werk wat hen het meeste boeit. Hierdoor zal hun productiviteit toenemen en zullen zij zich minder belast gaan voelen. Geef ook eens een dag vrij of laat een ander een taak overnemen. Maak de werktijden flexibeler, sta werken vanuit huis toe en deel de werktijden anders in. Werk in wisseldiensten, neem extra mensen aan of probeer bepaalde taken efficiënter te doen. Schrap overtollige projecten die teveel tijd in beslag nemen.

GELUKSTIP 5:
Zorg voor variatie
Laat iemand niet de hele dag dozen inpakken. Maar laat hem ook andere dingen doen. Zorg voor een gevarieerd takenpakket door taken te combineren, te wisselen of anders in te vullen. Laat een assistent accountant naast administratieve taken, bijvoorbeeld ook de jaaraanslagen en de belastingaangiftes doen. Laat hem ook eens de bedrijfsuitjes organiseren als hij sociaal is ingesteld. Trek tijd uit voor mensen met een nieuwe taak of functie. Wacht niet tot het misgaat, maar houdt in de gaten wat ze doen en hoe dat gaat. Leg geen taken op. U heeft er niks aan als een werknemer slecht werk aflevert. Onno Hamburger: ‘Om er zeker van te zijn dat u bij de selectie van nieuw personeel de juiste werknemers op de juiste plek aanneemt, kunt u een persoonlijkheidstest laten afnemen. Dit verkleint het afbreukrisico op de langere termijn.’

Gelukstip 6:
Verminder werkstress
Veel medewerkers ervaren behoorlijk wat stress op de werkplek. Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met hoe medewerkers zelf omgaan met werk(druk). Sommige kunnen dit heel goed, anderen worden bij het minste of geringste gestrest. Een beetje stress is alleen maar goed en geeft mensen extra energie om aan de slag te gaan. Teveel langdurige stress zorgt echter voor een verslechtering van het afweersysteem en meer (langdurig) verzuim. Laat dit niet te lang voortduren maar geef medewerkers de mogelijkheid om zichzelf beter te leren sturen door middel van coaching en training. Dit levert voor zowel de medewerker en de organisatie positieve resultaten op. Kies wel voor een betrouwbare opleidingspartner. Liefst eentje die werkt met technieken waarvan is aangetoond dat ze daadwerkelijk effect hebben.

Gelukstip 7: Geef ruimte
Er zijn natuurlijk ook factoren buiten het werk die ervoor zorgen dat werknemers niet altijd gelukkig zijn:
als er thuis iemand ernstig ziek is bijvoorbeeld, relatieproblemen, gezondheidsklachten, burenruzies, wat niet al. Volgens Onno Hamburger kunt u het beste ruimte maken voor mensen met privé-problemen. ‘U hoeft de problemen niet op te lossen, maar u kunt de last wel dragelijker maken. Door medewerkers die het moeilijk hebben minder te belasten, kunt u uitval voorkomen. Informeer aan het begin van de dag hoe het gaat, maar laat iemand daarna lekker werken. Werk leidt af en kan zorgen dat medewerkers beter in hun vel zitten. Sommigen gaan zelfs harder werken.’


Paul Smid,
Directeur Damesmodebedrijf La ligna
'We zoeken in al onze filialen naar de klik'

‘Een goede werksfeer is heel belangrijk. Werknemers hoeven niet bevriend te zijn, maar ze moeten wel met elkaar door een deur kunnen. Dat dát goed werkt merken wij in een aantal van onze 41 vestigingen. Deze filialen springen er echt uit. De verkoopsters hebben veel voor elkaar over. Ook willen ze allemaal resultaten behalen. Zo’n klik bestaat helaas niet in alle vestigingen. Ik heb daarom overwogen om het personeel een training te laten volgen bij geluksdeskundige Onno Hamburger. Ik heb een oriënterend gesprek met hem gehad wat heel interessant was. Ik heb het alleen niet gedaan omdat het budgettair op dat moment niet pastte om deze training landelijk uit te rollen. Onze rayonmanagers voeren frequent gesprekken met onze werkneemsters om spanningen bespreekbaar te maken en om eventueel noodzakelijke maatregelen te nemen.’

Harry Stolk
Personeelsconsulent Kwik-Fit
'Vaker doen waar je goed in bent, werkt écht'

‘Sinds ik de trainingen Werk in Balans en Coachen op Happiness heb gedaan bij Onno Hamburger ben ik veel gelukkiger. Ik vond mijn werk leuk, maar ik zat tegen een burn-out aan. Door Onno realiseerde ik me dat ik teveel in beslag werd genomen door taken die me minder goed liggen. Ik heb vervolgens een werkplanning gemaakt waarin ik drie dagen per week reserveer voor het begeleiden van de automonteurs en andere medewerkers. De eerste dag van de week richt ik me op de administratie en een dag houd ik vrij voor dingen die er even tussen door moeten. Hierdoor haal ik veel meer plezier uit mijn werk. Ik probeer dit ook over te dragen aan onze medewerkers. Ik stimuleer ze om te doen wat zij het leukst vinden en ik help om dingen waar ze tegen aanlopen goed op te lossen en zo meer voldoening en plezier uit het werk te halen.’

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign