Ondernemersschap

Groningen heeft de beste binnenstad

donderdag 01 maart 2007

Gepubliceerd in Regi Opinie

Noordelingen weten dat er niks gaat boven Groningen, maar andere Nederlanders niet. “We willen daarom deze zomer aan de rest van Nederland laten weten dat Groningen in september 2006 is uitverkozen tot ‘Beste Binnenstad’.”

Wie denkt dat hij na het winnen van een prestigieuze prijs op zijn lauweren kan rusten heeft het mis: juist dan moet je bekendheid geven aan je succes, anders verandert er niets. “We moeten altijd opboksen tegen het vooroordeel dat Groningen een veraf gelegen studentenstad is,” zegt woordvoeder Dirk Nijdam van Marketing Groningen. “We willen daarom deze zomer aan de rest van Nederland laten weten dat Groningen is uitverkozen tot ‘Beste Binnenstad’ van Nederland.”

De verkiezing tot ‘Beste Binnenstad’ vindt eens in de twee jaar plaats. Deelnemende steden moeten op verschillende onderdelen hun zaken op orde hebben. De stad die het beste scoort op veiligheid, bereikbaarheid en diversiteit komt als winnaar uit de bus. Het Platform Detailhandel Nederland, het Platform Binnenstadmanagement en het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel zien toe op de uitreiking van de prijs. In de jury zijn onder meer drie ministeries en de ANWB vertegenwoordigd.

Nijdam: “We hebben veel werk moeten verzetten om alle gegevens te verzamelen voor de verkiezing. Het verheugd ons dat dat niet voor niks is geweest. De prijs voor de ‘Beste Binnenstad’ is een opsteker; je kan zelf roepen dat je de beste bent, maar leuker is als een ander dat doet. Het zou arrogant geweest zijn om te denken dat Groningen zou winnen, omdat er 175 goede steden meededen.” 

Onbedreigd

Groningen heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de binnenstad. Winkelgebieden zijn beter bereikbaar en aantrekkelijker gemaakt. Het centrum telt nog vele kleine winkeltjes, die vooral populair zijn bij Duitsers. Daarnaast zijn er diverse parkeergarages bijgekomen en betere busverbindingen. Vrachtwagens mogen alleen op bepaalde tijdstippen de winkels in het centrum bevoorraden.      

Een jaar eerder werd de stad ook al uitgeroepen tot veiligste stad van Nederland. Groningen telt 180.000 inwoners en heeft veel minder last van de grote steden-problematiek. Er is minder criminaliteit, veel cameratoezicht en een sluitingswet ontbreekt. Nijdam: “Mensen kunnen hier nog onbedreigd over straat lopen.”  

De uitverkiezing tot ‘Beste Binnenstad’ grijpt Groningen aan om deze zomer extra reclame te maken. De stad steekt 130.000 in diverse pr-activiteiten zoals het plaatsen van ‘Beste Binnenstad-borden’ in het centrum. Ook zullen door het hele land billboards langs de snelweg verschijnen waarop de afstand tot de binnenstad van Groningen staat aangegeven. Daarnaast komt er aandacht voor Groningen in diverse media.

Nijdam: “We zij al langer bezig met campagnes om het toerisme naar de stad te vergroten, maar mensen denken niet automatisch aan het Noorden als ze een weekendje weggaan. Wij moeten echt meer ons best doen om gezien te worden; mensen komen niet toevallig langs zoals bij Utrecht en Amersfoort. Ze moeten speciaal naar ons toerijden en dat is best een hoge drempel. Het is daarom heel belangrijk dat wij ons duidelijk profileren.” 
 

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign