Ondernemersschap

Nieuwe baas Keukenhof

vrijdag 09 februari 2007

Verschenen in Inforegio

Nieuw gezicht Keukenhof

Jan Willem Wessel (51) is de nieuwe directeur van de Keukenhof. Vanaf 1 februari 2003 staat hij aan het hoofd van de kleurrijkste toeristische attractie van Nederland. Zijn voornaamste taak is de uitbouw van de bloementuin. Een gesprek over het hart van de bollenstreek

Hoe ziet u de toekomst tegemoet?

“Met vertrouwen. De Keukenhof blijft het ‘showvenster van de sierteelt’ met de nadruk op bolgewassen. Ook zal de openluchtentoonstelling blijven verrassen door nieuwe activiteiten. Bezoekers denken soms dat de Keukenhof elk jaar hetzelfde is. Door meer afwisseling, zullen ze vaker komen genieten van al dat moois. Zo staat het jaar 2003 in het teken van de ‘kunst’. Verder komt er meer aandacht voor publieksvoorlichting. Tijdens tussentijdse demonstraties bloemschikken, kunnen bezoekers bijvoorbeeld leren hoe ze bloemstukken kunnen maken.”

Wat heeft u met bloemen?

“Ik ben van jongs af vertrouwd met bloembollen. Ik ben geboren in Rijnsburg en kom uit een familie die werkte in de bloemisterijsector. Sinds 1991 ben ik secretaris/directeur van het Bedrijfschap voor de Groothandel in Bloemkwekerijproducten. Daarnaast vervul ik talrijke bestuurlijke functies. Ik was voorzitter van de Raad van Advies van Bloemenbureau Holland. Ook ben ik betrokken bij de Internationale Bloemen Vaktentoonstelling, het Bloemencorso uit Aalsmeer en de Floriade.”

Gaat de Keukenhof uitbreiden?

“Op de agenda staan een nieuwe parkeerplaats en een andere ingang. Ook komen er wellicht twee grote collecties over de bollenteelt. Museum De Zwarte Tulp in Lisse en Panorama Tulip Land, nu nog in Voorhout, verhuizen mogelijk op termijn naar de Keukenhof. De Zwarte Tulp trekt vierduizend bezoekers per jaar. De Keukenhof is goed voor 800.000 klanten. Mensen die hier komen, gaan niet zo snel naar het museum. Als het gebouw op dit terrein staat, lopen ze wel even binnen. De mogelijke komst van Madurodam in Lisse zal ook bezoekers naar de Keukenhof trekken. De gesprekken over deze ontwikkeling verkeren nog in het beginstadium.”

Vreest u nieuwbouw in de bollenstreek?

“Woningbouw zal de Keukenhof minder aantrekkelijk maken, omdat het uitzicht op de bollenvelden verloren gaat. Maar wat erger is, is dat ook de levensvatbaarheid daalt van bollenbedrijven. Voor een goed functionerende bollensector is een minimale schaalgrootte nodig. Als nog meer aanpalende bedrijven verdwijnen, dan krijgen de achterblijvers het zeer lastig. Voor het voortbestaan van de bollenstreek zijn de Keukenhof, de bollenvelden en het Bloemencorso cruciaal. Aantasting van deze drieeenheid gaat ten koste van de sector.”

 Nog last van de slappe economie?

“Tot op heden heeft de Keukenhof weinig hinder ondervonden. Mensen bezuinigen niet zo snel  op vakanties en uitstapjes. De bezoekersaantallen zijn nog steeds hoog. Om dat niveau vast te houden blijven we actief werven. Bezoekers uit de regio zouden vaker langs mogen komen. Ook liefhebbers van bloemsierkunst en tuinen komen voortaan meer aan hun trekken met speciale informatieprogramma’s. De nieuwe lidstaten van de Europese Unie rekenen we in 2004 ook graag tot onze klantenkring.”

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign