Skip to main content

Ondernemersschap

Bijlmer als trekpleister

vrijdag 09 februari 2007

Gepubliceerd in Info Regio 

Bijlmer als toeristische trekpleister

Wie had ooit gedacht dat uitgerekend Zuidoost zich zou gaan ontwikkelen tot het tweede uitgaansgebied van Amsterdam? De toeristische attracties langs de Arena Boulevard zijn al bijna allemaal klaar. Nu het publiek nog.

Het gaat goed met de Bijlmer. Langzaam maar zeker maakt het negatieve imago, waaronder het stadsdeel jarenlang gebukt ging, plaats voor een positief aanzien. De werkloosheid is drastisch gedaald en de veiligheid neemt toe. Ook zijn er in de afgelopen tien jaar op diverse lokaties in het ruime stadsdeel nieuwe woningen en luxe kantoren neergezet. Er valt bovendien voor iedereen steeds meer te beleven. Het ambitieuze stadsdeel wil nu zelfs uitgroeien tot de tweede toeristische trekpleister van Amsterdam.

De Bijlmer had al de voetbaltempel van Ajax en het jaarlijkse Kwakoefestival binnen zijn stadsdeelgrenzen. Vorig jaar zijn daar nog diverse toeristische attracties bijgekomen zoals het bioscoopcomplex van Pathé, de Heineken Music Hall, Villa Arena en diverse megastores langs de Arena Boulevard. Met de komst over enkele jaren van diverse hotels, een gloednieuw NS-station en het veelbelovende Getz-entertainmentcenter, dat jaarlijks zo’n zes miljoen bezoekers moet gaan krijgen, is het lijstje compleet. De formule voor het centrumgebied van Zuidoost is breed van opzet om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen aan te trekken uit binnen- en buitenland. Nu de toeristen nog.

De belangrijkste publiekstrekker van Zuidoost is vooralsnog het Ajax stadion. “Amsterdam Arena trekt jaarlijks twee miljoen bezoekers naar grote evenementen zoals voetbalwedstrijden, concerten en  EO Jongerendag,” vertelt woordvoerder Petra Romeijn. “Rondleidingen in het stadion en het Ajax meuseum zijn jaarlijks goed voor 120.000 deelnemers onder wie veel Engelsen, Duitsers, Spanjaarden en Italianen. Het is de bedoeling dat dit aantal de komende jaren toeneemt tot 140.000 bezoekers op jaarbasis. Nederlandse voetballiefhebbers nemen trouwens steeds vaker ook een kijkje bij de overige toeristenattracties langs de wandelpromenade.”
 
"De klantenstroom komt hier nu pas goed op gang.” zegt directeur Pim Kramer van Decathlon. De grootste sportzaak van Nederland opende vorig jaar augustus reeds zijn deuren langs de Arena Boulevard. “Er komen meer dagjesmensen sinds de opening twee maanden geleden van het meubelcentrum Villa Arena. Het aantal bezoekers ligt nu rond de tienduizend per week. De meeste klanten zijn echter nog steeds ‘kijkers’. Onlangs hebben we een tweedehands sportbeurs georganiseerd om ons bedrijf meer bekendheid te geven. Mensen konden hun sportmateriaal inleveren in ruil voor een tegoedbon van Decatlon. Soms werken we samen met onze buren. Kort geleden speelde een American footballteam in de Arena en toen stond de boulevard bol van de activiteiten waaronder een kermis.”

De naderende voltooïng van de Arena Boulevard heeft ook voor andere ondernemers een positief effect. “Sinds de komst van Mediamarkt, Decathlon en Mojo Concert Hall komen er ook bij ons steeds meer bezoekers,” zegt woordvoerder Coen Verschuuren van de Pathébioscoop. “Het is wel moeilijk om te voorspellen hoeveel mensen er nog gaan komen in dit nieuwe uitgaansgebied. Na de opening van een bedrijf lopen dingen nu eenmaal anders dan verwacht. We moeten er hard voor werken, maar zijn zeker niet ontevreden. De Arena Boulevard gaat absoluut een bruisend verhaal opleveren. Als er straks nog diverse horecavoorzieningen bijkomen dan is het gebied nog aantrekkelijker.”

“De nieuwe buren hebben alleen wel de tijd nodig om te wennen aan hun nieuwe plek,” zegt  woordvoerder Petra Romeijn van het Ajax stadion. “Hopelijk gaat dat niet te lang duren. Zodra zij er klaar voor zijn kunnen we met elkaar naar buiten treden Het uiteindelijke doel is dat de partners gezamenlijk de toeristen naar de Boulevard zullen trekken onder het mom “samen staan we sterk”. Toen er een film van Ajax draaide in Pathé konden de mensen terecht in het stadion voor een speciale rondleiding. Als binnenkort de musical over het leven van Greece Kelly van start gaat zal iedereen daar zoveel mogelijk op inspringen. Er is nu al een televisiereclame van Villa Arena waarin staat vermeld dat het meubelcentrum naast het voetbalstadion ligt. Op deze manier help je elkaar.”

door Jessica de Jong.