Omgang belegger magertjes (met pdf)
dinsdag 02 mei 2006
Gepubliceerd in Communicatie
Bekijke deze publicatie 245.25 Kb
Veel bedrijven vergeten hun beleggers goed te informeren. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Rematch onder beleggers en analisten. Vooral nu de economie tegen zit, moet de relatiebeheerder , ook wel investor relations officer, beter zijn best doen. "Kennis over bedrijven is cruciaal en leidt tot betere beleggingen. Hieraan schort het nog wel eens."
De financiële wereld is gebaat bij betere communicatie, vindt consultant Aalt Klaassen van onderzoeksbureau Rematch. Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de nationale Investor relations prijs zet hij bedrijven die goed omgaan met hun beleggers in het zonnetje. "Nederlandse bedrijven moeten beter contact onderhouden met hun aandeelhouders. Vooral de omgang met particuliere beleggers is toe aan verbetering. Tegenstrijdige uitlatingen van medewerkers kunnen bedrijven maar beter voorkomen."
Beursgenoteerde bedrijven vergeten vaak hun beleggers te benaderen. De waardering door investeerders voor de 25 grootste beursgenoteerder ondernemeningen zakte dit jaar zelfs van een 6,3 naar een 6,1. Alleen supermarktketen Ahold scoort hoog met een 9,0. Dit blijkt uit een uitgebreide enquête onder professionele belggers, particuliere aandeelhouders, analisten en financiële journalsiten die jaarlijks wordt verricht door Rematch. Het gemiddelde rapportcijfer van de kleine bedrijven (6,0) en de middelgrote ondernemeningen (5,9) aan de Amsterdamse beurs is nauewlijks voldoende. De twee beste bedrijven uit deze categorieën namen in Amsterdam elk hun eigen prijs in ontvangst.
Investor Relations
De Investor Relatioons (IR) Officer moet ervoor zorgen dat een bedrijf een goede reputatie vestigt, vasthoudt of terugwint. Zijn communicatiemiddelen lopen uiteen van media, internet en jaarverslagen tot aandeelhoudersvergaderingen en informatiebijeenkomsten. Volgens Rematch moet het IR-beleid geloofwaardig, duidelijk, open en tijdig zijn. Koersgevoelige informatie zoals winstwaarschuwingen moet snel op de website staan.
De stagnatie van de economie vergroot het belang van relatiebeheer. Vooral kleine en middelgrote bedrijven zijn daarbij gebaat. Zij lopen steeds vaker het kapitaal mis van institutionele beleggers, die alleen nog in grote internationale bedrijven investeren. Volgens Klaassen moeten kleine bedrijven hun aandeel daarom meer onder de aandacht brengen bij particuliere beleggers. "Zij zijn heel belangrijk, omdat ze redelijk stabiel zijn en steeds meer beleggen."
Prijswinnaars
Eén bedrijf dat contact met de achterban al redelijk onder de knie heeft is bouwondernemer Heijmans. Met een rapportcijfer van 7,6 is het de winnaar van de Orange Fund smallcap IR-prijs 2001 voor kleine beursgenoteerde bedrijven. "Het jaarverslag is leesbaar, informatief en geschikt als naslagwerk", onderbouwt fondsbeheerder Willem Burgers van Orange Fund de prijstoekenning. "De berichtgeving van Heijmans is transparant. Ook de website is populair onder particulieren. "Volgens bestuursvoorzitter Joop Jansen is het geheim van zijn bedrijf dat het regelmatig meldt of de bouwondernemer de doelen aan het eind van het jaar haalt. "Ook organiseren we informatiebijeenkomsten voor beleggersclubs en zenden analistenbijeenkomsten uit via de website."
Ook hoekmansbedrijf Van der Moolen viel in de prijzen. Het sleepte met een 7 de Alex midkap IR-prijs voor 2001 voor middelgrote beursgenoteerder bedrijven in de wacht. De omzet van de onderneming is verachtvoudigd en de beurpositie verstrekt. "We hebben geen makkelijk product," zegt bestuursvoorzitter Fred Böttcher. "Ons bedrijf verhandelt namens klanten aandelen op diverse beurzen in de wereld. Met het oog op de beursgang op Wall Street hebben we in Amerika roadshows afgelegd. "Verder kunnen beleggers via de website vragen stellen aan de analisten en de bestuursvoorzitters zelf.
Wrang
Ondanks hun overwinning moeten ook de winnaars alert blijven. "De fondsbeheerders zijn niet zo tevreden over van der Moolen,"zegt Peter Verhaar van beleggerswebsite Alex. "Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Meer kennis over bedrijven is cruciaal, omdat het tot betere beleggingen leidt." Ook directeur Joop Janssen van Heijmans maakt zich zorgen nu de bouwsector verdacht wordt van grootscheepse fraude. "Deze gang van zaken is wrang, omdat we ons goede imago zouden kunnen verliezen. Danzkij onze Investor Relations Manager beperken we de schade."
door Jessica de Jong