Telecom

Mobieltjes in het winkelschap

vrijdag 09 februari 2007

De stelling van ConneXie
Live werkende toestellen

De tijd dat mobiele telefoons open en bloot in het schap liggen is nog ver weg, maar de eerste stappen om de afstandelijke presentatie in vitrinekasten aan te passen zijn gezet. T-mobile, Dixons, BCC, Mediamarkt en Orange tonen op kleine schaal ‘echt’ werkende toestellen in hun winkels, geen dummy’s dus. Onze stelling is ‘Live werkende toestellen leiden tot meer winkeldiefstal.’

Bart Hendrix, directeur Security Works

‘Ja, het zou kunnen dat de diefstal toeneemt, maar niet per se. Ook bij openlijke presentatie is sprake van beveiliging. Het grote voordeel van werkende telefoons is dat ze beter tot hun recht komen. De klant kan het toestel vasthouden en uitproberen. Het is ook makkelijker om narrow casting systemen te integreren in de presentaties. Daar komt bij dat de retailer meer toestellen zal gaan verkopen. Enkele van onze klanten hebben reeds een speciaal hoekje gereserveerd voor ‘echte’ toestellen in hun winkels, geen dummies dus. De handsets zijn aangesloten op een eenvoudig beveiligingssysteem; het alarm gaat af zodra gepoogd wordt om de toestellen te stelen. Ook staan er diverse beveiligingsbeambten. Gaat het toch mis, dan dekt de meerverkoop de derving die akn ontstaan. Het komt voor dat de live werkende toestellen niet uit de voorraad van de retailer zelf komen, maar beschikbaar zijn gesteld door de distributeur. Zo wordt het risico gespreid. Voordat alle retailers overstappen moet er een cultuuromslag plaatsvinden; er bestaat veel koud watervrees! Maar als het besef doordringt dat de verkoop stijgt, dan zal deze nieuwe manier van presenteren zeker vaker in werking treden. Als je een auto koopt, ga je ook niet alleen af op de folder. Je maakt eerst een proefrit!’       

Emile van de Weert,  marketingmanager The Phone House

‘Ik ben het niet met de stelling eens. The Phone House toont nu ook al ‘echte’ toestellen die niet gestolen worden. De mobieltjes liggen achter slot en grendel in vitrines of achter de toonbank. De dummies zijn vastgemaakt. Er zijn inderdaad andere vormen van presentatie mogelijk, maar een retailer moet de daarvoor benodigde beveiligingsmaatregelen wel kunnen betalen. Het is bovendien onrealistisch om te denken dat een retailer van elk merk alle ‘echte’ toestellen op voorraad kan hebben. Er komen jaarlijks zoveel toestellen binnen in onze 150 winkels; er is geen fabrikant die alleen maar live werkende toestellen wil leveren. Ik ben een groot voorstander van toestellen die aangeraakt kunnen worden in de winkel. Maar gezien de complexiteit van veel mobiele telefoons, heeft de klant heeft bijna altijd begeleiding nodig van een verkoper. Met andere woorden: het openlijk demonstreren van producten zonder uitleg, brengt je geen stap verder. Ik geloof niet dat deze nieuwe vorm van presenteren vitrinekasten overbodig zal maken. Het kan zijn dat de verkoop van mobiele telefoons bij de Kijkshop terugloopt. Maar dat komt omdat er geen persoonlijk advies wordt gegeven. Natuurlijk wil je idealiter alle mobiele telefoons openlijk presenteren, maar we moeten er mee leren leven dat dat niet kan.’

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign