Skip to main content

Telecom

MMS gaat met horten en stoten vooruit (met pdf)

donderdag 04 mei 2006

Gepubliceerd in ConneXie

Een mms’je versturen lijkt zo simpel.

Je voegt een plaatje toe aan een sms’je en hoppa: zenden maar. Nu nog even wachten op een reactie van de ontvanger aan de andere kant van de onzichtbare lijk. Mooi niet dus: Dikke kans dat zijn of haar toestel niet over mms beschikt.

pdf Bekijk deze publicatie 433.58 Kb

Yes! Je hebt het huis van je dromen zie staan op Funda. Laten zien aan je vrienden? Sinds kort kan dat en wel via mms. Het multimediabericht wordt verzonden vanaf de site funda.nl, waarbij een foto van de woning, de kenmerken van het huis en een persoonlijke test wordt opgenomen. Het is de eerste mms-dienst in Nederland voor zowel ontvangers als verzenders.
Bij de gedachte aan mms krijgen veel bedrijven het benauwd. Ze schrikken ervoor terug om op grote schaal te investeren in nieuwe content. Denk aan virtual dating, audio en video, sportfragmenten, plattegrondinformatie en e-mailservices. “de nieuwe mms-diensten staan op de springplak,” zegt Alexander Reitsma van beltonenbedrijf Jamba!. “Maar ontwikkelaar durven niet te springen, zolang niet alle obstakels voor mss-telefonie uit de weg zijn geruimd.”

Populair
Mms staat voor Multimedia Messaging Service. Het is de opvolger van het populaire sms-bericht. Via mms kun je foto’s, plaatjes en ringtones samen met een sms-bericht (lengte onbeperkt) versturen. Op dit moment bestaan de meeste mms’jes uit foto’s die met een mobiele telefoon zijn genomen. Het is nog niet populair. In West_Europa verstuurt ongeveer 18 procent van de mobiele telefoonbezitters één keer per maand een mms-bericht. Dat blijkt uit het rapport Mobinet 2005 van Consultantbureau A.T. Kearny. Vorig jaar verstuurde 14 procent van de West-Europeanen minimaal eens per maand een mms’je. In Japan worden de multimediale berichten meer gebruikt: hier ligt het aantal op 42 procent.
“Technisch gezien blijft mms een uitdaging,”zegt Patrice Hijsterborg van Telfort. “Mensen moeten de juiste settings in hun toestel hebben. Telfort is daar druk mee bezig. Mms’jes versturen van de ene naar de andere operators begint ook nu pas echt op orde te komen in de markt. Gemiddeld 45 cent voor een bericht is wellicht nog steeds te duur voor de gemiddelde klant. Ook kunnen contentaanbieders nog niet via één ingang op alle netwerken berichten afleveren.”
Ook T-Mobile steekt de hand in eigen boezem. “Mms is nog steeds een onbekende dienst,” zegt Prescilla Tomasoa. “Mensen weten niet wat ze eraan hebben. Wij zijn er nog niet goed in geslaagd om dat duidelijk te maken. Het is voor velen een drempel om de juiste mms-instellingen op een toestel te zetten. T-Mobil stuurt de instellingen gratis toe, maar dat doet niet iedereen. Niet goed, want bellers haken al na de eerste keer af als mms’en niet lukt. Ze kappen er ook mee als ze merken dat andere toestellen hun berichten niet kunnen ontvangen.”

Ansichtkaarten
Lange tijd schoot ook het aantal toegevoegde diensten nog tekort, maar dat trekt langzaam aan. Er is steeds meer content beschikbaar en zeer veel toestellen hebben inmiddels een camera, zodat eigen content verstuurd ka worden. Operators spelen hier handig op in. Telfort-klanten ontvingen eind vorig jaar gratis foto’s en video’s van alle gescoorde goals van hun favoriete eredivisieclubs.
Bij Orange kan je ansichtkaarten versturen via mms. Volgens de operator is het mms-gebruik over het derde kwartaal met 75 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2004.
Tomasoa van T-Mobile: “Onze prioriteit ligt niet bij het bedenken van diensten. Wij zorgen ervoor dat bellers kunnen mms’en. T-Mobile heeft wel een aantal acties bedacht om de dienst in de markt te zetten. Zo konden bellers foto’s sturen naar de redactie van Metro, waarna een selectie werd gemaakt.”
Ondanks de tegenvallende resultaten ziet een enkeling het nut in van mms. Marktplaats is de eerste verkoopsite ter wereld waar gebruikers hun foto’s via mms kunnen toevoegen aan advertenties. Ze krijgen hierdoor een extra mogelijkheid om foto’s door te sturen naar de site. Ze zijn niet langer afhankelijk van een pc of digitale camera. Zodra ze op een later tijdstip de advertentie aanmaken, dienen ze hun mobiele nummer in te geven. Marktplaats herkent via dat nummer de eerder verstuurde foto’s en plaats deze in de advertentie.

Optimisten
Volgens Marktplaats is het gebruik van foto’s essentieel voor het succesvol verkopen op de site. Naast de explosieve groei van digitale camera’s ziet het bedrijf tevens een enorme groei in het aantal mobiele telefoons met camerafunctie. Tegenwoordig zijn foto’s die met een mobiele telefoon worden gemaakt van voldoende kwaliteit om te gebruiken bij een advertentie. Marktplaats is evenals Funda een van de eerste niet-telecombedrijven die de mogelijkheden van deze multimediale dienst aangrijpen.
Ook Jamba! ziet toekomst in mms. “We zijn nu in gesprek met een bedrijf dat haarproducten  promoot,” zegt Alexander Reitsma. “Het bedrijf wil klanten bij de aanschaf van een haarproduct een aantal mms’jes of ringtones cadeau doen.” Er zijn de benodigde initiatieven dus, maar of mms het redt blijft de vraag. Optimisten wijzen op het feit dat er steeds meer geschikte toestellen op de markt komen, dat bijna alle technische mankementen zijn opgelost en dat er voldoende content is. Reitsma: “Het belangrijkste is dat de mms-toestellen werken, dat ze niet teveel geld kosten en dat er voldoende mee te doen is. Pas dan zullen bellers de mms-toestellen kopen en gaan aanbieders op grote schaal investeren in leuke diensten; anders is het zonde van het geld.”

door Jessica de Jong