De razendsnelle groei van Coolblue

16-07-2015

Gepubliceerd in Intermediair 

Coolblue baas Pieter Zwart zweert bij jeugdige uitstraling

'Klanten blij maken is niet cultureel bepaald'
De razendsnelle opkomst van Coolblue leest als een jongensboek. Aan oprichter en CEO Pieter Zwart (37) de opdracht om zijn jonge bedrijf een volgende fase in te loodsen, maar wel het jeugdige elan te behouden. 

Bekijk dit artikel in Intermediair

Het handelsmerk van Coolblue: voor elke productgroep een aparte webwinkel. Zo is de naam Coolblue niet bij iedereen bekend, maar zijn de meeste online shoppers wel eens op een van de 322 gespecialiseerde webshops geweest. CEO Pieter Zwart houdt kantoor in Central Plaza tegenover het Centraal Station in Rotterdam en wil uitgroeien tot een miljardenbedrijf. 

Coolblue groeit als kool. Hoe is het om als merk volwassen te worden?

 ‘Ik denk niet in fases. We zijn nu niet meer volwassen dan toen we begonnen.’

Coolblue is groot geworden met mond -tot- mond reclame. Waarom ben je pas dit jaar begonnen met tv commercials?

‘Waar moesten we als studenten het geld vandaan halen? Bovendien wilden we bij schaalvergroting nog steeds aan de klantvraag voldoen. Nu kunnen we dat zeker. We trekken er drie jaar voor uit om het merk stapsgewijs meer bekendheid te geven. De aparte sitenamen voor de verschillende productgroepen zullen verdwijnen. Die zeggen een buitenlandse klant niks.’

Jullie kantoor is nogal jeugdig ingericht: een ballenbak, een huiselijke wachtkamer en wc’s met het opschrift: Voor vrouwen en Niet voor vrouwen. Past het jeugdige interieur nog bij de nieuwe fase?

‘Ja. Mensen voelen zich thuis en denken mee over de inrichting. Op het hoofdkantoor werken bijna evenveel mannen als vrouwen. Naast elektronica verkopen we een hele hoop andere productgroepen waar meer vrouwen werken.’

Op Zwarts kamer staat een skeletkop van een T-Rex. ‘Voel maar, scherp hè’, zegt hij over een snijtand van de dinosaurus. De energieke Zwart staat op van zijn stoel, ijsbeert door de kamer of leunt tegen het raam. ‘Sorry! Ik ben motorisch nogal onrustig. Ik loop regelmatig in het park met klanten. Ik sport dagelijks.’

'Collega's zijn vrienden en komen bij leidinggevenden thuis' 

Jonge mensen prefereren Coolblue boven de Unilever’s van deze wereld. Moet je ander personeel aannemen als je groter groeit?

‘Jaarlijks stromen er 30 duizend sollicitatiebrieven binnen. We selecteren alleen de allerbesten en bieden een goed salaris. We verwachten een zeker sociaal commitment: collega’s zijn vrienden, sporten samen en komen bij leidinggevenden thuis. Nieuwkomers zijn zeker welkom. De helft van het personeel werkt hier minder dan veertien maanden. Twee directeuren zijn er nog niet zo lang. Bijna iedereen is nieuw omdat we zo snel groeien.’

Hoe voorkom je dat je bedrijf te bureaucratisch wordt met suffe regeltjes en een te strenge aansturing?

‘Het beleid niet rigide laten worden. Niet laten verouderen. Laatst heb ik een saai arbeidscontract laten herschrijven. Nu staat er: Leuk dat je hier komt werken. We maken een paar afspraken.’

Kan jij je van een jonge ondernemer ontwikkelen tot manager?

‘Dat is een reis. Ik heb mezelf meerdere keren moeten uitvinden afgelopen jaren en dat moet nu nog een keer. De operationele betrokkenheid neemt af. In het verleden was ik heel goed in pakketjes inpakken. Na een jaar zeiden mijn werknemers verbaasd: “Hee kom je ons helpen?” Nu zeggen ze: “Gast kom, loop ons niet voor de voeten.”

'Hokjesdenken is niet mijn stijl'

De leider van de startfase is vaak een ander type. Waar eindigt jouw rol?

‘Als ik niet meer de juiste man ben op de juiste plek. Het moet wel leuk blijven. Maar hokjesdenken is niet mijn stijl. Ik kan best ondernemer en manager tegelijk zijn. Ik ben nog steeds betrokken bij het creatieve proces. Als we beslissen om een nieuwe productgroep te lanceren, word ik niet snel teruggefloten. Dat is wel prettig.’

Wat doet het met je dat je zo razendsnel rijk bent geworden?

‘Geld is een prachtig middel om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Ik kan alles uitproberen. Zit er echt zoveel smaakverschil tussen een fles wijn van 10 en 100 euro? Het leven is makkelijker. Over andere vraagstukken dan mijn werk maak ik me niet druk.’

Heb je nog tijd voor jezelf?

‘Mijn baan is een marathon, geen sprint. Er is ’s avonds altijd wat te doen. Maar met aardige collega’s is dat geen straf. Terug van vakantie, wil ik direct aan de slag. Dat geldt voor veel Coolblue’ers.’

Moet je nu ook maatschappelijke betrokken én duurzaam zijn? 

‘We kijken naar het eigen papierverbruik, stroomverbruik. Dat soort dingen. Maar in de strategie zou dit meer betekenen dat we klanten helpen om duurzame keuzes te maken voor een zuinige wasmachine of om oude telefoons in te leveren met korting. Stiekem lopen we al best een beetje voor. Leaseauto’s doen we niet aan. Het advies luidt om met de trein te komen.’

'Wij gaan nog keihard groeien de komende jaren'

Is de Nederlandse markt te klein en moet je buiten de grens verder groeien?

‘Die markt is redelijk stabiel. De transitie van offline naar online is nog altijd gaande. Productuitbreidingen en verkoop in het buitenland zijn manieren om daarop in te spelen. We gaan nog keihard groeien de komende jaren. Onze winkelformule is zeker schaalbaar naar andere landen. Klanten blij maken is niet cultureel bepaald. Er zijn wel andere smaken. Mensen willen nergens drie dagen wachten op een pakje. De levertijd moet overal snel zijn.’

Stel: je krijgt een overnamebod van 500 miljoen euro. Doe je het dan?

‘Dát is te kort door de bocht! Het bedrijfsbelang en de belangen van werknemers staan voorop. Voor gesprekken met investeerders of een beursgang geldt hetzelfde. Als het zin heeft om de groei te versnellen, kan het een goed idee zijn. Op dit moment niet.’

Wie is Pieter Zwart?

1977: Geboren te Zaandam
1989 – 1995: VWO te Zoetermeer
1995 – 1999: Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
1999 – heden CEO Coolblue

Multimiljonair

Zwart en Coolblue hebben door de jaren heen veel prijzen gewonnen. Net als ieder jongetje wilde Zwart later voetballer, popmuzikant én multimiljonair worden. Alleen dat laatste werd waarheid toen hij als Bedrijfskunde student in 2000 samen met Paul de Jong en Bart Kuijpers Coolblue oprichtte. Inmiddels werken er 1100 werknemers in Nederland en België. Samen behalen ze een omzet van 360 miljoen euro. Alleen Bol.com, Zalando en Wehkamp maken jaarlijks meer omzet. De verkoop bestaat uit consumentenelektronica in Nederland en België via 322 gespecialiseerde webwinkels en zeven fysieke winkels.

door Jessica de Jong

Copyright © 2017 Jessica de Jong | Alle rechten voorbehouden | Webdesign