'Wij onderscheiden ons van de vette hap'
Vincent Hosman verliet het corporate bedrijfsleven om manager te worden bij een startup in de zwaar concurrerende thuisbezorgdmarkt. Hij is de baas over 6000 fietsen. ‘Ik sprong op de fiets als er niet genoeg bezorgers waren.’
Bekijk het artikel in Intermediair
Door Jessica de Jong
Hosman werkte viereneenhalf jaar als consultant bij Accenture, waar hij advies gaf aan grote bedrijven als Shell, Unilever, Douwe Egberts en Philips. Na een paar jaar kreeg hij het gevoel dat hij meer zelf wilde ondernemen en uitvoeren in zijn werk. ‘Ik wilde meer het effect zien van wat ik doe. Ik ben toen gestopt om iets voor mezelf te beginnen. Niet lang daarna werd ik gevraagd door Foodora om de Nederlandse tak van deze wereldwijde maaltijdbezorgdienst op te zetten.’
Geeft deze baan je de uitdaging waarnaar je op zoek was?
‘Absoluut. Aan het begin werkte ik in een klein team. Ik ging zelf naar restaurants om te vragen of ze zich bij ons platform wilde aansluiten. Ook sprong ik op de fiets als er niet genoeg fietsbezorgers waren. Mijn rol is inmiddels wel veranderd. Ik ben nu meer operationeel betrokken. Ik stuur de verschillende afdelingen aan, plan de lange termijn strategie en focus me op de uitrol naar nieuwe steden.’
Mis je niet de begeleiding van een ervaren mentor die alles al eens heeft meegemaakt?
‘Mijn eerdere ervaring als consultant hebben me geholpen om Foodora op te zetten in Nederland. Ik leer met vallen en opstaan. Ik maak meestal de juiste keuzes. Soms maak ik een fout, maar die herstel ik wel. Ik leer al doende. Het gaat heel snel. Mijn acties zijn direct zichtbaar in de praktijk, maar ik sta er niet alleen voor. Ik ben met een heel team. We maken constant keuzes om de processen te verbeteren. We wachten niet tot het fout gaat, maar tackelen de problemen vooraf.’
In plaats van pizzakoeriers die je afsnijden, zien we in de grote steden nu studenten op een roze fiets voorbij snellen. Een bewuste keuze?
‘Bij de start anderhalf jaar geleden was Thuisbezorgd nog de enige voedselbezorger aan huis. Wij wilden ons onderscheiden van de vette hap en de scooters waar zij voor staan. Iedereen heeft een fiets in Nederland wat het binden van bezorgers makkelijker maakt. De bezorgafstanden zijn niet zo groot. De fiets is nauwelijks langzamer. Scooters passen niet bij het imago van de restaurants in ons platform. Klanten vinden het prettig als er een fijne jongeman of dame voor de deur staat met een duurzame fiets. Bij bestellingen van het Amsterdamse twee sterren restaurant &Samhoud places brengen de koeriers het eten zelfs naar binnen. Dat vraagt om een zeker serviceniveau. Een grote groep mensen is bewust bezig met eten en het milieu.’
‘Voeding en technologie zitten bij ons in de genen.’
Is er wel plek voor zoveel maaltijdbezorgers?
‘Thuisbezorgd werkt met shoarma-tenten en grote pizzaketens. Deliveroo en UberEats kwamen pas in 2016 na Foodora in de Nederlandse markt. Door onze voorsprong verwerken we een groter aantal orders en leveren beter eten. Komt bij dat UberEats een taxibedrijf is wat ook in maaltijden doet. Voeding en technologie zitten bij ons in de genen.’
Moet je niet zo snel mogelijk heel groot worden om de moordende concurrentie het hoofd te bieden?
‘Foodora is met de uitbreiding naar zeven steden explosief gegroeid in de afgelopen anderhalf jaar. Mijn focus ligt op groei en het binnenhalen van nieuwe klanten. Over twee jaar zijn we actief in alle grotere Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners. Die dichtheid is nodig om rendabel te blijven. In een klein dorp is het aantal bestellingen te beperkt en zijn de afstanden te groot.’
Hoe snel wil Foodora winstgevend zijn?
‘De focus ligt de komende jaren op groei. Winst maken is ondergeschikt aan de uitbreidingen. Het doel is om marktleider te blijven. Het investeringsgeld komt van moedermaatschappij Delivery Hero. Dat zorgt voor continuïteit.’
Net als Airbnb, Uber en Deliveroo kan Foodora kritiek krijgen op overlast door bijvoorbeeld de koeriers.
‘De bezorgers zijn zeer zichtbaar. Het gebruik van fietsen in plaats van scooters krijgt een positieve waardering. Het werk brengt wel verantwoordelijkheid mee. De fietsbezorgers hebben verlichting. Zij nemen bij veel restaurants de achteringang of wachten in de hal. De gasten in de restaurants zijn in potentie klanten die bij ons kunnen gaan bestellen. Een positief imago behouden is dus in ons belang.’
Hoe selecteren jullie het juiste personeel?
‘Via de website kunnen nieuwe bezorgers zich aanmelden. De meesten zijn ‘vriendjes en vriendinnetjes.’ Nieuwkomers bellen we altijd en worden uitgebreid voorgelicht voordat ze op de fiets stappen. Gaat het gesprek goed, dan mogen ze langskomen. Op hun eerste dag gaan ze mee met een ervaren bezorger. Hij of zij bepaalt of de nieuwkomer geschikt is. Er werken meer dan duizend bezorgers onder een flexibel contract. Het uurtarief van tien euro ligt boven het minimumloon.’
‘Ook kreeft of wijn van 4000,- euro staat op het menu’
Is het eten niet sneller koud met een trage fiets?
‘Speciale rugtassen houden het eten warm,’ zegt Hosman terwijl hij de zilverkleurige dubbellaagse folie binnenkant laat ziet. ‘Pasta Carbonara of Flamküchen, een soort Duitse pizza staan niet op het menu, omdat ze snel afkoelen. Ook dure steaks ontbreken, want deze gerechten garen nog door in de box. Sushi en veel andere gerechten blijven wel langer goed.’
Wat is de best verkochte maaltijd?
‘Houtovenpizza’s en hamburgers. Niet heel gezond, maar wel van goede kwaliteit. Ook kreeft of een fles wijn van 4000,- euro staan op het menu, net als Fruit de Mer of oesters. Onze accountmanagers nemen vooraf de kaart door met de restauranteigenaren. Een Indonesisch restaurant had 150 gerechten. Het advies was om een selectie te maken van de best lopende gerechten.’
Loopt de levertijd wel eens te lang op?
‘Steeds minder. Een zelflerend algoritme rekent uit hoeveel orders er komen op een avond en hoeveel fietsers nodig zijn. Ik heb wel eens te weinig fietsbezorgers ingehuurd. Was het 3x zo druk omdat het regende. Zondag is een piekavond met duizenden bestellingen in heel Nederland. Er rijden dan enkele honderden fietsers rond. Gemiddeld duurt het 35 minuten om een maaltijd te bezorgen. Als iedereen om 19.00 uur besteld, duurt het tien minuten langer.’
Wie is Vincent Hosman?
1986: Geboren te Hilversum
2010: Economie, Universiteit van Utrecht
2010-2015: Consultant Accenture
2015-heden: Countrymanager Foodora Nederland
Maaltijdbezorgdiensten in Nederland
Foodora
Maaltijdbezorgdienst Foodora bezorgt maaltijden in tien verschillende landen waaronder Nederland. Het bedrijf bezorgd maaltijden van 600 restaurants in de zeven grote steden Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden, Haarlem, Rotterdam en Eindhoven per fiets. Het bedrijf is in 2014 opgericht door de Duitse startup-investeerder Rocket Internet en in september overgenomen door het Duitse Delivery Hero, het grootste bezorgingshuis ter wereld.
Deliveroo
De Engelse maaltijdbezorger Deliveroo brengt maaltijden aan huis in vier Nederlandse steden. Het bedrijf is actief in twaalf landen en is opgericht in 2013.
UberEats
Maaltijdbezorger UberEats is opgericht door internetbedrijf Uber in 2014. Het bedrijf bezorgt maaltijden via dezelfde mobiele app waarmee reizigers taxi’s kunnen bestellen in de VS. Sinds september 2016 ook in Amsterdam en Dubai.
Thuisbezorgd
De Nederlandse maaltijdbezorgdienst Thuisbezorgd.nl is in 2000 opgericht. Het bedrijf is in het buitenland actief onder de naam Takeaway.com. en ging op 30 september 2016 naar de beurs.
De favorieten van Hosman:
Restaurant: 'The Roast Room is een favoriet restaurant voor zowel bezorging als om te gaan eten. De kwaliteit van het eten en de ambiance is fantastisch.'
Netflix: 'Narcos; de opkomst en ondergang van Pablo Escobar is boeiend in beeld gebracht.'
Boek: 'De biografie van Elon Musk, goed geschreven verhaal over een van de meest inspirerende en visionaire zakenmensen op dit moment.'
Film: 'The Big Short, Margin Call. Erg interessante films over het uitbreken van de crisis.'