Skip to main content

Advertorial

Harde werkers zijn aanwinst

donderdag 08 februari 2007

Harde werkers zijn een aanwinst
ARTO Uitzendbureau helpt bedrijven snel aan gedegen personeel

De arbeidsmarkt trekt langzaam aan. Bedrijven nemen voorzichtig meer personeel aan. “In de uitzendbranche merk je het meteen als de economie herstelt. Opdrachtgevers schakelen ons de laatste tijd weer vaker in. Zij willen zich goed voorbereiden op betere tijden.”

Meestal gaat een familiebedrijf over van vader op zoon, maar bij ARTO Uitzendbureau van moeder op dochter. Het uitzendbureau aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal in Amsterdam wordt al vele jaren gerund door Petra Booker. Vanuit haar statige werkkamer is zij zeer betrokken bij alle ontwikkelingen op kantoor. “Mijn moeder was zelf een topsecretaresse en door de schaarste aan goede secretaresses in haar tijd, kwam zij op het idee om administratieve krachten uit te zenden. Via haar netwerk stelde zij personeel ter beschikking voor onder meer typewerk. Uiteraard hielp ik haar af en toe en werd zo gegrepen door het uitzendwerk dat ik ben gebleven.”

ARTO is in 1959 opgericht en vierde onlangs zijn vijfenveertigste jubileum. Het uitzendbureau is één van de eersten van Nederland en beschikt over een schat aan kennis en ervaring. ARTO werft en selecteert personeel op MBO, HBO en Academisch niveau in diverse sectoren zoals het Bank- en Verzekeringswezen, Telecom, IT, Automatisering en Logistiek. Het uitzendbureau voorziet hele bedrijfsafdelingen van medewerkers. In overleg met de klant worden de mogelijkheden besproken van uitzenden, detacheren en werving & selectie, waarna advies op maat volgt.

Uithangborden

De vaste ploeg van ARTO bestaat naast Petra Booker uit nog negen personeelsleden. Samen pakken zij het net een beetje anders aan dan de rest van hun branchegenoten. Het begint al bij de voordeur. Aan de gevel hangen geen aandachttrekkende uithangborden. De onoplettende wandelaar loopt het uitzendbureau zo voorbij. Volgens Booker treedt hierdoor al een natuurlijke selectie op bij het werven van uitzendkrachten. “Velen zijn al jarenlang trouw aan ‘hun’ uitzendbureau. Na moeder komt vaak ook dochter zich inschrijven om een passende functie te vinden. Dat is héél uniek!”

De klant kan rekenen op een goede ontvangst. Booker en haar ploeg nemen binnenkort tevens de bovenverdieping van het pand in gebruik. Op deze manier kan Arto nog beter voldoen aan de specifieke wensen van klanten en kandidaten. Booker: “In de uitzendbranche merk je het meteen als de economie aantrekt. Bedrijven schakelen ons de laatste tijd weer vaker in. Zij willen zich goed voorbereiden op betere tijden.” Tot de vaste klantenkring horen bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf en grote organisaties. Er zitten bedrijven in het bestand die al vanaf 1959 klant zijn. 

Match

Een bedrijf dat bij een uitzenbureau aanklopt wil weten waar het aan toe is. Bij ARTO duurt het gemiddeld één tot enkele dagen voordat een passende kandidaat gevonden is. De slaagkans is 99 procent. Een enkele keer gaat het wel eens mis als een persoon achteraf toch niet in de bedrijfscultuur past, maar dat is voor rekening van het uitzendbureau. Verder zal Arto een klant met een vacature nooit aan het lijntje houden. Booker: “We verkopen liever ‘nee’ als een kandidaat niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Onze klanten waarderen dat zeer en komen later weer bij ons terug.”

Bij het vinden van de juiste persoon komt heel wat kijken. Het draait bij ARTO niet alleen om het werkverleden van de werkzoekende of de feitelijke eisen die gesteld worden aan de vacature. Van belang is ook of de persoonlijkheid van de kandidaat past in de bedrijfscultuur van de opdrachtgever. Booker: “Ik zit al dertig jaar in het vak en voel precies aan of iemand geschikt is. Een werknemer met een MBO-diploma kan soms een veel betere match opleveren dan een HBO’er met weinig werkervaring. Het is onze kracht om in overleg met de klant per geval de beste keuze te maken.”

Goodwill

De meeste krachten houden het lang vol. In vijftig procent van de gevallen leidt hun tijdelijke aanstelling tot een vast contract. Booker: “Hierdoor krijg je veel goodwill. Het bespaart bedrijven tijd en geld als ze zelf geen mensen hoeven te zoeken. Een uitzendkracht kost de eerste tien maanden per uur minder dan een werknemer in dienst.” De uitzendkrachten van ARTO zijn hardwerkende, intelligente mensen met veel werkervaring. Als een kandidaat eenmaal geplaatst is blijft ARTO contact onderhouden met de opdrachtgever om te horen of alles naar wens is.

ARTO heeft nooit de behoefte gehad om wereldwijd te opereren. Het uitzendbureau blijft in Amsterdam vanuit de huidige vestiging werken. “Ik kies voor de kruidenier om de hoek in plaats van een grote drogist met honderden vestigingen,” zegt Booker. Groei gaat volgens haar meestal ten koste van de persoonlijke aandacht en van de kwaliteit. “Ons team werkt nog volgens de degelijke stijl. De medewerkers kennen al onze klanten en uitzendkrachten persoonlijk. Zij denken mee en sturen iemand die precies binnen een bedrijf past, zodat een perfecte samenwerking tot stand komt.”

ARTO Uitzendbureau,
Nieuwezijds Voorburgwal 158,
1012 SJ Amsterdam,
020-5317900,
www.arto.nl,
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

door Jessica de Jong