Werken bij de marine
dinsdag 06 februari 2007
Gepubliceerd in Landelijke Allochtonenkrant
Werken bij de marine
Amsterdam - ‘Als kind wist ik al dat ik later wilde gaan varen. Ik bracht hele dagen door aan het strand en toen ik van mijn broer over de marine hoorde, leek me dat wel wat.’ M.Gonzalez, 29 jaar, is matroos bij de Technische Dienst van de Koninklijke Marine. Hij groeide op in Curacao en vertrok op zijn achttiende naar Nederland, waar hij werktuigbouwkunde studeerde aan de MTS. Op 23 jarige leeftijd ging hij in vaste dienst bij de marine. Hij volgt momenteel een opleiding tot korporaal.
‘Je leeft in een andere wereld op zee. Het water heeft een kracht
, die je normaal niet opmerkt. Het is heel afwisselend. Het kan gebeuren dat je ‘s middags op een kalme zee vaart en ‘s avonds alleen nog maar hoge golven ziet. Dat is echt een uitdaging. Echt zeeziek ben ik nooit geweest, maar er zijn momenten dat ik het moeilijk heb. Het is een kwestie van wennen. Daar komt bij dat je soms maanden van huis bent. Ik heb dat er voor over, omdat ik mijn steentje wil bijdragen aan het handhaven van de vrede. Ook vind ik het belangrijk om mensen in nood te helpen. Ik ben er zelfstandig en zelfverzekerd door geworden.
Ik koos voor de Technische Dienst, omdat ik het mooi vind om met motoren te werken. Ik hou van de enorme kracht die de machines hebben. Ook heb ik er plezier in dingen uit elkaar te halen en weer in elkaar zetten. Mijn taak is om ervoor te zorgen dat de motoren van het schip blijven draaien en dat storingen verholpen worden. Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat er voldoende drinkwater is op het schip. Van het zoute zeewater maken we zoet water, zodat er gedoucht en gekookt kan worden. Verder zijn we verantwoordelijk voor de verwarming van de stoomketels, het koelingssysteem, de luchtverversing en de electriciteit.
Als ik ochtenddienst heb begin ik om half acht. Ook draai ik middag-, avond- en nachtdiensten.Vooraf is er het werkoverleg. We bespreken welke klussen gedaan moeten worden. Je gaat bijvoorbeeld de druk en temperatuur van de ketels en motoren controleren. En als alles in orde is, schrijf je dit op in een tabellenboek. Vervolgens vergelijk je de meterstanden met elkaar. Als je daarmee klaar bent ga je storingen verhelpen of onderhoudwerkzaamheden verrichten. Als het nodig is help je collega’s of nieuwkomers.
Allochtoon
Je valt op als allochtoon, omdat er weinig gekleurde mensen zijn. Alhoewel ik weet dat ze me accepteren, voel ik me soms alleen in een groep. Het is dan extra leuk als er andere allochtonen aanwezig zijn, met wie je snel een hechte band krijgt. Of je erbij hoort hangt af van jezelf. Je moet zorgen dat je aanwezig bent, maar dat geldt voor iedereen.
Wie kiest voor een baan bij de marine heeft zeker toekomst. Er wordt gewerkt op basis van contracten, die na een bepaalde tijd al dan niet verlengd worden. Maar wie niet wil of kan blijven, heeft voldoende mogelijkheden om zich voor te bereiden op een gewone baan. Veel mensen, zouden willen wat ik heb. Als ze dezelfde keuze maken, schoppen ze het ook ver. Ik wil uiteindelijk gaan werken bij de kustwacht op de Nederlandse Antillen.
Wat ik het leukste vind aan reizen? Dat je havens aandoet overal ter wereld en leuke mensen ontmoet. Ik ben al in Amerika, Italië en Zuid-Afrika geweest. Na mijn opleiding ga ik waarschijnlijk op een schip naar de Middelandse zee, vanwege de oorlog in Kosovo. Volgend jaar hoop ik naar Azië te gaan.’
Voor informatie over jouw mogelijkheden bij de Koninklijke Marine, de opleidingseisen en de sollicitatieprocedures kun je contact opnemen met de marine, telefoon 0800-0422 van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00-21.00.
door Jessica de Jong