Skip to main content

Ondernemersschap

Duizendpoot vervult elke wens

vrijdag 09 februari 2007

Gepubliceerd in Info Regio 

DUIZENDPOOT QATRAZE VERVULT ELKE WENS

Regio Amsterdam heeft er een uniek bedrijf bij. Qatraze heeft geen gespecialiseerd produktenpakket, maar levert alle diensten waar klanten om vragen. Voortaan kunnen particulieren voor elke klus terecht bij hetzelfde adres.

Voor ogenschijnlijk simpele, maar tijdrovende huis- tuin- en keukenklussen kunnen particulieren sinds begin februari terecht bij Qatraze. Het piepjonge bedrijf is gevestigd op de derde etage van het World Trade Center in Amsterdam en onderscheidt zich door middel van een opvallend concept. Het levert alle diensten waar de klanten zelf om vragen. Directeur Koos van Leeuwen: ‘Er is maar één maatstaf: een tevreden klant. We hebben geen vaste producten of aanbiedingen, maar leveren persoonlijke diensten aan particulieren van de hoogst mogelijke kwaliteit. Zolang het maar legaal is.’

Qatraze krijgt de meest uiteenlopende en curieuze opdrachten. Zo meldde zich onlangs een klant die een zwart raspaard wilde kopen op voorwaarde dat het geen Fries paard betrof. Een mevrouw in een rolstoel wilde graag een bezoek brengen aan een porseleinfabriek. Weer een ander zocht een reparateur voor een gebroken negentiende-eeuwse barometer.

Klanten betalen voor eenvoudige opdrachten 41 gulden per uur. In de overige gevallen zijn de tarieven en de leveringstermijn afhankelijk van de dienst. Van Leeuwen: ‘De eerste druk van A Christmas Carol van Charles Dickinson is moeilijker te vinden dan een recentere uitgave. Hartje zomer een bungalow zoeken in de Pyreneeën is duurder dan in het voorseizoen. Daar staat tegenover dat we onze uiterste best zullen doen om het toch voor elkaar te krijgen. Maar als de kans op succes nihil is, raden we mensen af om door te gaan. We doen iets goed of we doen het niet.’

Niet eerder nam een organisatie in Amsterdam een dergelijk initiatief. Er bestaan wel zogenaamde gemaksdiensten zoals een boodschappen- en een hondenuitlaatservice. Maar deze bedrijven bieden net als andere ondernemingen een vast produkt. Ze leveren geen maatwerk zoals Qatraze. ‘Bij mijn weten bestaan onze diensten nog niet. Als ik mijn bedrijf bij een bepaalde instantie wil laten inschrijven, is er geen passende categorie voorhanden.’

Tot 1989 bekleedde Van Leeuwen een hoge functie bij KPN. Aansluitend richtte hij Invictus op, een adviesbureau dat multinationals adviseert over arbeidsmarktkwesties. De behoefte aan iets nieuws was voor hem aanleiding om Qatraze uit de grond te stampen. Ook wil hij zijn ideeën over personeelsbeleid zelf in praktijk brengen. Daar komt bij dat de dienstverlening in Nederland in zijn ogen veelal te wensen over laat. Maatwerk is lastig te vinden en dienstverlenende bedrijven komen geregeld hun afspraken niet na, vindt hij.

Qatraze wil laten zien dat het ook anders kan. Ze zocht alvast uiteenlopende specialisten om aan de wensen van klanten te kunnen voldoen. Van Leeuwen is verheugd over de grote aanwas.
‘Andere ondernemingen hebben veel moeite om personeel te werven en krijgen soms geen enkele reactie op hun advertenties. Wij zijn overspoeld door honderden aanmeldingen van een hoog niveau.’ Het bedrijf beschikt inmiddels over een groot netwerk van medewerkers in de meest diverse takken van sport. Van specialisten op het gebied van chinees glaswerk tot studenten, talendeskundigen, paardenhandelaren, ex-veilingmeesters en landgoedeigenaren. Als zich een vraag voordoet op hun gebied gaan ze meteen aan de slag.

Behalve een avonturier is van Leeuwen ook een realist. ‘Het is best mogelijk dat we ons in de toekomst tegen wil en dank focussen op bijvoorbeeld reizen, talen of stambomen. Maar dat is in deze fase nog niet aan de orde. Ondernemen betekent nu eenmaal risico’s durven nemen. Pas over enkele jaren zal blijken of Qatraze winstgevend is. Vooralsnog vind ik het spannend en zeer  leerzaam. ’

Qatraze persoonlijke diensten van A tot Z
www.qatraze.nl

door Jessica de Jong