Skip to main content

Telecom

Gedragscode SMS-diensten voorkomt misbruik

vrijdag 09 februari 2007

Gepubliceerd in ConneXie 

Aanbieders van sms-diensten houden zich tegenwoordig keurig aan de regels.

Slechts een enkeling probeert jongeren met ringtones een ongewenst abonnement op te dringen.

Het kan iedereen overkomen: zit je naar een populaire muziekzender te kijken zoals TMF, MTV of de Box, wordt je lekker gemaakt met het downloaden van ringtones. Om het kwartier komt een reclame in beeld waarin vertelt wordt dat je heel gemakkelijk en voordelig een ringtone of wallpaper kunt downloaden. Je hoeft alleen maar een sms-je te sturen om de ringtone binnen te halen. In werkelijkheid blijkt dat je bij sommige aanbieders meteen vastzit aan een abonnement van minstens drie ringtones per week.

Om misbruik met sms-diensten tegen te gaan heeft de telecomsector enkele jaren geleden de Gedragscode voor SMS-diensten in het leven geroepen. In de code staat aangegeven wat wel en niet mag. Sms-makelaars moeten een minimum aan basisinformatie omtrent de sms-dienst in reclame-uitingen vermelden. Hieronder vallen een omschrijving van de abonnementsdienst, de shortcode, de kosten voor ontvangst van de berichten, de frequentie en een verwijzing naar een website.

“Er komen bijna geen klachten meer binnen over sms-diensten,” zegt persvoorlichter Stephen Hufton van KPN Mobiel. “Heel af en toe is er nog wel eens een aanbieder die zich niet aan de regels houdt, maar dan spreken we hem daar op aan. Houdt hij zich dan nog niet aan de regels, dan wordt hij afgesloten van ons netwerk. Maar zover is het nog nooit gekomen. De gedragscode stelt paal en perk aan misbruik met ongewenste sms-abonnementen”  

Aanleiding voor de code waren de vele klachten over ongewenste SMS-abonnementen. Eindgebruikers wisten meestal niet dat ze zich hadden aangemeld voor een abonnement. Daar kwam bij dat ze zich niet konden afmelden en ook moeilijk konden bewijzen dat ze zich niet hadden aangemeld voor een abonnement tijdens het downloaden van een ringtone. De klachten die Opta ontving zijn aanleiding geweest om marktpartijen hierover aan te spreken. “Voor zover wij dat kunnen zien, werkt de gedragcode goed,” zegt Cynthia Heine van Opta. We krijgen geen klachten meer.”

Ook bij de Consumentenbond komen geen klachten meer binnen. Volgens de Bond werkt de Gedragscode goed. De positie van de eindgebruiker is beter geworden, doordat duidelijke afspraken zijn gemaakt over de afhandeling van klachten, aldus een woordvoerder. Zo moet de dienstaanbieder een aanmelding voor een sms-dienst kunnen aantonen. Kan hij dat niet, dan worden de ten onrechte in rekening gebrachte kosten aan de consument vergoed. Met klachten kan de eindgebruiker terecht bij zijn aanbieder van mobiele telefonie of de aanbieder van de sms-dienst. Als dat niet tot een oplossing leidt kan hij naar de Geschillencommissie Telecommunicatie stappen.

door Jessica de Jong

2007