Skip to main content

Telecom

Meer aandacht voor handsfree bellen

zondag 21 januari 2007

 Gepubliceerd in ConneXie

Meer aandacht voor handsfree bellen

Handsfree bellen is al bijna vier jaar verplicht, maar steeds minder mensen kopen handsfree apparatuur. Handsfreespecialisten voelen zich in de steek gelaten door de branche en de overheid, maar zien de afnemende belangstelling ook als een uitdaging om hun product beter aan de man te brengen.  

 Een automobilist is onderweg naar een zakelijk afspraak, maar belandt in een file. Hij pakt zijn mobieltje uit zijn jaszak en belt de secretaresse dat hij te laat komt  Als hij zijn telefoon neerlegt kan hij nog net de afremmede auto voor hem ontwijken. De auto achter hem knalt bovenop zijn bumper.

Mobiel bellen in de auto is verboden, maar een derde van de Nederlandse automobilisten doet dat toch. Dit blijkt uit onderzoek van navigatieleverancier Tom Tom onder 1000 respondenten in diverse Europese landen. Nederlandse mannen bellen vaker illegaal dan vrouwen. Ruim 25 procent van de vrouwen belt zonder handsfree apparatuur en veertig procent van de mannen. Een kleine 14 procent van de vrouwen sms’t tijdens het rijden, ruim 20 procent van de mannen waagt zich daaraan. 

“Handsfree-apparatuur wordt minder goed verkocht dan vier jaar geleden,” zegt Paul Hubers van Wexler. “Toen het verbod op mobiel bellen in de auto inging, kochten veel mensen handsfree-apparatuur, maar de aandacht ebt langzaam weg." Ook in de zakelijke markt heeft lang niet iedereen een carkit. “Ik gruwel ervan als ik zie dat bestuurders mobiel bellen,” zegt Peter Wuyts van Plantronics. “Een headset is niet duur en zeer betrouwbaar.”

Bellen tijdens het rijden verhoogt de kans op een ongeval aanzienlijk. Wie een mobiele telefoon vasthoudt vervijfvoudigt die kans, blijkt uit Australisch onderzoek. Handsfree bellen is iets veiliger, de kans op een aanrijding is dan 3,8 keer groter. De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek verkeersveiligheid (SWOV) schat dat er per jaar circa 40 doden en 400 ziekenhuisgewonden in het verkeer vallen door mobiel bellen onder het rijden. .

Prikkel 

Volgens de handfreespecialisten zijn er verschillende redenen voor de afnemende belangstelling. “Bestuurders zijn vaak niet goed op de hoogte van handsfree-oplossingen,” zegt Directeur Paul Hubers van handsfreespecialist Wexler (Mister Handsfree). “Of ze vinden een headset niet prettig zitten.” Volgens Country manager Peter Wuyts van headsetspecialist Plantronics weten bestuurders vaak niet hoe ze handsfreeapparatuur moeten installeren. “Particulieren zijn minder snel geneigd om 200 euro neer te tellen voor een carkit,” zegt directeur Ramon Schrik van carkitinbouwer Telpoint. “Zakelijke gebruikers doen dat wel. Voor een bedrijf dat veel auto’s op de weg heeft is dat een behoorlijke kostenpost.”

  Volgens Wuyts van Plantronics gaat er ook geen prikkel uit van de overheid. Er zijn volgens hem al lange tijd geen publiekscampagnes meer geweest. “Het zou een goede zet zijn om de zogenaamde Bob-campagnes uit te breiden met voorlichting over handsfree bellen.” Maar de overheid staat niet te springen. “Het overheidsbudget is beperkt,” zegt persvoorlichter Anja Sinnema van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. “We kunnen niet elk jaar hetzelfde onderwerp onder de aandacht brengen. De campagnes gaan nu over het kinderzitje, alcoholgebruik en aggressief rijden.”

Ook de politie laat het afweten. Hubers van Wexler: “De verleiding is groot om het mobieltje in de hand te hebben, omdat er niet fanatiek genoeg wordt gecontroleerd. Als er al een agent te zien is leggen bestuurders hun toestel snel neer.” Schrik van Telpoint: “Ik hoor wel eens van mensen dat ze een carkit nemen nadat ze door de politie aangehouden zijn. Beboeten helpt dus wel.” 

De boete op handheld bellen in de auto bedraagt in 2006 130,- euro. Het aantal boetes voor mobiel bellen in de auto is in 2005 fors gestegen. In 2004 werden 100.695 boetes uitgedeeld voor mobiel bellen tijdens het rijden.  In 2005 zijn 116.792 boetes uitgedeeld. Dat is ongeveer een stijging van vijftien procent. Het Openbaar Ministerie heeft geen verklaring voor deze toenname in het aantal boetes. “Ik denk dat het komt omdat er veel meer gebeld wordt," zegt persvoorlichter Evert Boerstra van het Openbaar Ministerie. "Veel meer mensen hebben een mobiele telefoon.”   

Een andere oorzaak voor de afnemende belangstelling ligt volgens Hubers ligt bij de retailers. “Ze zijn teveel gericht op de verkoop van telefoons en abonnementen. Accessoires zoals carkits en headsets komen nauwelijks aan bod. Verkopers zijn vaak lang bezig met het afsluiten van abonnementen en de verkoop van mobieltjes. Als de koop is gesloten dan gaan ze niet ook nog over handsfree apparatuur beginnen. De volgende klant staat alweer te wachten.” 

Kansen 

Desondanks biedt de markt voor handsfree apparatuur volop kansen. Hubers van Wexler: “Als we hard ons best doen kunnen we veel klanten binnenhalen. Geïntegreerde producten zoals navigatiesystemen met handsfree oplossingen bevorderen de verkoop. Totaalpakketten met mobiele telefoons en carkits werken eveneens stimulerend. De operators hebben er ook profijt van als handsfree apparatuur meer wordt verkocht, want dan wordt er meer gebeld tijdens het rijden.”

Wuyts van Plantronics: “De keuze in headsets is veel groter dan een half jaar geleden. Steeds meer winkeliers leggen de toestellen en headsets bij elkaar. Ook worden demo’s aangeboden om te ervaren hoe de headset op het oor zit. Plantronics biedt sinds kort in alle ANWB-winkels headsets aan, waarvan de goedkoopste 49,- euro bedraagt. Verder zullen we duidelijk maken dat Bluetoothproducten van betere kwaliteit zijn dan twee jaar geleden. Ook zijn ze goedkoper en makkelijker te installeren. Klanten moeten bewust worden van het gevaar dat ze lopen. Een kleine investering neemt dat weg.”