Skip to main content

Telecom

Mobiele televisie

zondag 21 januari 2007

Gepubliceerd in ConneXie 

Mobiele televisie is harde noot

Mobiele televisie heeft nog een lange weg te gaan. Nog maar weinig bellers beschikken over een geschikt toestel om televisie te ontvangen. Als ze het toestel al hebben, dan gebruiken ze het niet om televisie te kijken. Vodafone probeert dit als enige operator te veranderen.

Vodafone is onlangs begonnen met zijn wereldwijde Mobiele TV campagne. Dit is een van de grootste acties tot nu toe in mobiel telefoonland. De actie moet bellers vertrouwd maken met de mogelijkheden van mobiele televisie. Beeldfragmenten uit bekende televisieseries, muziekzenders en sportprogramma’s vullen op termijn de display’s van Vodafone abonnee’s. Het is even afwachten of de abonnees ook daadwerkelijk gebruik zullen maken van de dienst.

Er zijn nog maar weinig mensen die televisie kijken op hun draagbare umts-telefoon. Dat komt deels omdat nog bijna niemand zo’n geavanceerde telefoon in bezit heeft. “De telefoons zijn duur en groot.,” zegt Ginus Tiemessen van BelCompany. “Ook raakt de baterrij snel op. Vooral de heavy users vinden dat hinderlijk.” Er zijn volgens Vodafone 4,5 miljoen umts toestellen verspreid in 18 landen. In Duitsland zijn 1 miljoen 3g gebruikers. Vodafone wil de cijfers voor de verkoop van umts-telefoons in Nederland niet bekend maken.

Hippe toestellen

Daar komt bij dat umts-telefoons vaak niet gebruikt worden waarvoor ze zijn bedoeld: radio- en televisie kijken, internetten en e-mailen. “Consumenten kopen die mobieltjes, omdat het hippe toestellen zijn met bijvoorbeeld een mp3-speler en een mooie camera,” zegt supervisor inkoopmanager Arthur van Wijk van t for Telecom. “Als ze al umts-diensten gebruiken, geldt dat hoogstens voor de helft van de mensen met zo’n toestel. Zo heb ik een collega die de umts-functie altijd uit heeft staan.”

In het buitenland maken bellers evenmin veel gebruik van umts. Volgens onderzoeksbureau Harris Interactive zijn gebruikers van 3g telefonie in Engeland vooral bezig met sms’n en bellen. Van alle mobiele telefoonbezitters heeft negen procent wel een umts-telefoon, maar meer dan de helft vindt het niet belangrijk dat er 3g diensten opzitten. Taiwanezen denken er net zo over. Slechts ééntiende van de 450.000 3G abonnees maakt gebruik van de innovatieve mogelijkheden op hun telefoon.

Volgens onderzoeksbureau Forrester zijn er verschillende oorzaken. Mensen weten niet of ze wel televisie willen kijken op hun mobiel en daarvoor willen betalen. De televisieprogramma’s zijn vaak niet geschikt om uitgezonden te worden op een mobiel. Het is onduidelijk of mensen live willen kijken of alleen de hoogtepunten willen aanvragen. Forrester denkt dat mensen pas over vijf jaar massaal naar televisie op hun mobieltje zullen kijken. Tegen die tijd zal umts waarschijnlijk overal in Nederland te ontvangen zijn.

Kortom, mobiele televisie wordt nog een harde noot om te kraken voor Vodafone. De operator is op dit moment de enige die de nieuwe dienst wereldwijd in de markt zet. “Ik had het anders gedaan,” zegt Tiemessen van BelCompany. “Roepen dat mensen mobiel televisie kunnen kijken, is geen reden om dat te doen. Mensen moeten snappen wat je eraan hebt. Als er een aanslag heeft plaatsgevonden in Engeland, dan wil je wel kijken naar beeldfragmenten op je mobieltje.”

Tekst: Jessica de Jong