Skip to main content

Telecom

Nieuwe breedbanddiensten laten op zich wachten

donderdag 01 maart 2007

Gepubliceerd in ConneXie 

Internetgebruikers willen graag zoveel mogelijk uit hun gsm, pc of televisie halen.

Sinds de komst van sneller internet ofwel ADSL zijn ze zelfs in toennemende mate bereid om voor nieuwe breedbanddiensten te betalen. Het aanbod van originele internetsnufjes is echter beperkt. De Nederlandse markt kijkt liever toe hoe het in het buitenland gaat.

Nederlanders snakken naar nieuwe telecom- en internetdiensten. Dolgraag zou de consument bijvoorbeeld beschikken over één algemeen telefoonnummer, waarvan het laatste cijfer per gezinslid verschilt evenals de beltoon. Als de telefoon overgaat is meteen duidelijk voor wie het telefoontje is bestemd. Bovendien heeft elk gezinslid een eigen voice mail. Het is mogelijk om een persoonlijk adres- en telefoonboek aan te leggen en nummers in het geheugen te programmeren. Het gezin ontvangt één algemene factuur met gedetailleerde informatie per telefoonnummer.

Zo zijn er nog veel meer diensten waar internetgebruikers van willen profiteren, blijkt uit een onderzoek van telecombedrijf Alcatel onder 2650 Nederlanders. In de studie werd de behoefte van de Nederlandse internetgebruiker naar zestien nieuwe diensten onderzocht. De toepassingen maken gebruik van breedband, mobiele en vaste telefonie. Meer dan de helft van de gebruikers staat open voor nieuwe diensten. Met name hoogopgeleide gebruikers van 45+ zijn geïnteresseerd. Van alle internetgebruikers bezitten zij het meest een mobiele telefoon of draagbare computer. Ze gebruiken die heel vaak waardoor ze de hoogste telefoonrekeningen hebben.

De meest populaire toepassingen zijn televisiediensten zoals film op aanvraag (video on demand) en interactieve televisie. Telefoniediensten kunnen evenzeer rekenen op warme belangstelling, aldus het onderzoek. De shared phone (vast telefoontoestel delen) scoort hoog en is met name populair onder studenten en gezinnen. Wat veel internetgebruikers aantrekt is de mogelijkheid om op straat kleine aankopen met hun gsm te doen zoals frisdrank, bioscoop of parkeerkaartje. Onder vrouwen is verder grote belangstelling voor videotelefonie. Dit biedt hen de mogelijkheid om tijdens het bellen de andere persoon te zien via een ingebouwd scherm.

“De toennemende belangstelling voor nieuwe internetdiensten hangt samen met de komst van breedband internet,” zegt woordvoerder Theo van Andel van Alcatel. “Een breedband ofwel ADSL-verbinding voor sneller internet is heel populair. Breedbandabonnees kunnen meteen het internet op en hoeven niet zoals bij inbellen te wachten als ze een bepaalde site aanklikken. Gebruikers raken hierdoor gewend aan breedband en zijn bereid om van diensten gebruik te maken die van deze techniek gebruik maken.” De verwachting is dat er in 2005 wereldwijd 150 miljoen breedbandabonnees zullen zijn. KPN telt momenteel in Nederland ruim een half miljoen adsl-klanten.

Betalen

Internetgebruikers zijn bereid te betalen voor nieuwe diensten. Volgens Alcatel geldt dat in het bijzonder voor diensten die het leven efficiënter en aangenamer maken. Vooral vrouwen en gezinnen willen meer betalen voor nieuwe breedbanddiensten. De meerderheid geeft er wel de voorkeur aan om te betalen per gebruik (bijvoorbeeld film) in plaats van een maandelijks abonnementsbedrag. Zo kunnen ze de nieuwe toepassing eerst uittesten en bekijken of een vast maandbedrag voordeliger is. Zij hebben volgens het onderzoek 38,21 euro per maand over voor de gedeelde telefoon en 29,68 euro voor videofonie.

Niet iedereen is even optimistisch over het bestedinggedrag van internetgebruikers. Volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics zijn veel gebruikers wel geïnteresseerd in content diensten, maar willen slechts weinigen ervoor betalen. Behalve als het gaat om muziek of games. Gamers zijn gewend om veel geld uit te geven aan hard en software. Bijna de helft wil een vast bedrag per maand betalen voor legale muziek-download diensten en streaming nieuwsclips. Ze hebben tevens geld over voor online games en streaming sportvideo’s.

De grote belangstelling voor muziek online blijkt niet uit de cijfers. “De omzetverwachtingen worden elk jaar naar beneden bijgesteld door onderzoeksbureau Jupiter,” zegt Voorzitter Martin de Wilde van de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaat Detailhandel. “Ondanks enkele successvolle legale muzieksites in het buitenland, weten de meeste platenmaatschappijen niet hoe ze omzet moeten draaien. De nieuwste liedjes zijn niet op het internet verkrijgbaar. Pas 1 procent van de totale muziekomzet wordt geboekt via de verkoop van losse muziek op internet. De verkoop zal zeker de komende twee jaar niet enorm toennemen.”

Weinig concreets

Gebrek aan voldoende aanbod van nieuwe internetdiensten drukt de omzet eveneens. Zo kunnen breedbandgebruikers op dit moment nog helemaal geen gebruik maken van de shared phone, videobewaking of videofonie. Dit komt omdat deze diensten in Nederland nog niet bestaan. De meeste operators hebben wel belangstelling voor de opname van nieuwe diensten in hun pakket, maar zijn nog niet zo ver om ze te ontwikkelen en aan te bieden. Een enkeling houdt zich bezig met het uitesten van een bepaalde dienst, maar dat levert tot nu toe weinig concreets op.

Zo heeft internetprovider XS4All dit voorjaar een proef gedaan met DSL TV. Deze dienst biedt internetgebruikers de mogelijkheid om vanachter hun computer life tv-uitzendingen te volgen. “Tijdens de test traden geen technische problemen op,” zegt Edith Mastenbroek van XS4All. “De kijkcijfers waren redelijk hoog. De gemiddelde kijktijd was zeven tot twaalf minuten per keer. Desondanks was het een lastige proef omdat de rechten op de materie lastig te regelen zijn. Dit komt door de complexiteit van de regelgeving en het relatieve ‘nieuwe’ van dit soort diensten.”

KPN Mobile worstel eveneens. Net als in Duitsland wil het telecombedrijf videofonie en location based information (een informatiedienst op locatie) invoeren. “We volgen de ontwikkelingen in dit land op de voet, maar voordat we hier aan de slag kunnen moeten we eerst geschikte contentpartners vinden,” zegt persvoorlichter Steve Hufton. “Samenwerking is cruciaal om nieuwe diensten op te zetten. De regelgeving omtrent rechten en billing is in dit land alleen erg ingewikkeld. Technisch zijn nog obstakels weg te werken. Als iemand in een winkelstraat loopt moet hij tot op de meter nauwkeurige informatie over de buurt kunnen ontvangen met zijn mobiel. Nu gebeurt dat alleen op tientallen of honderden meters afstand.”

Wanadoo sluit zich hierbij aan. De provider geeft toe dat op de Nederlandse breedbandmarkt niet veel spannends gebeurt. Het bedrijf heeft sinds kort wel een dienst voor het afdrukken van digitale foto’s. Met deze dienst kunnen bezoekers hun persoonlijke fotoboek samenstellen en vervolgens bestellen. “Ons bedrijf speelt hiermee in op de snel groeiende populariteit van digitale fotografie,” zegt woordvoerder Dianne Potters. “Steeds meer mensen ontdekken de voordelen en het gemak van deze vorm van fotograferen. Voor het snel en gemakkelijk laden, verzenden en bewerken van digitale foto’s is een breedbandverbinding ideaal.”

Sneller internet leent zich ook voor betalingen. Met Moxmo, de mobiele portemonnee, is het sinds juli 2002 mogelijk om te betalen via de mobiele telefoon en het internet. Naast overboekingen kan er worden afgerekend voor online entertainment (van loterijen tot het downloaden van beltonen en logo’s) en aankopen bij webwinkels. In de nabije toekomst kan de klant theater- of bioscoopkaartjes reserveren en betalen of onderweg en aan de deur afrekenen. “Moxmo is in gesprek met een partij over de mobiele verkoop van sigaretten, zegt woordvoerder Maurits Regenboog. “Het zal nog even duren voordat alle automaten geschikt zijn.”

In het buitenland komen internetgebruikers al meer aan hun trekken. “In Italië zijn circa tweehonderduizend mobiele bellers die reeds een umts terminal hebben,” zegt Paul Valk van TNO Telecom. “Zij kunnen daarmee video’s, nieuws en clips downloaden of streamen.” In Duitsland biedt KPN-dochter E-plus tientallen location based information diensten aan. Zo kunnen internetgebruikers op hun mobiel zien waar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat is. De mobiele betalingssystemen zijn in dit land eveneens verder ontwikkeld. In Monaco biedt Monaco Telecom film op aanvraag aan. De kijker kan met zijn tv-afstandsbediening uit een keuzemenu een film kiezen en tegen betaling kijken.

Lichtpuntje in de Nederlandse breedband markt is TNO Telecom. Het bedrijf heeft een zogenaamde Internet Video Gateway ontwikkeld. Dit is een digitale sluis die contentproviders zeer eenvoudig in staat stelt om videobeelden aan mobiele gebruikers aan te bieden. De gebruiker kan inbellen naar iedere aanbieder van videobeelden zoals muziekclips of het lokale huizenaanbod en kan via zijn mobiele telefoon een keuze maken. Valk: “Dankzij dit software product hoeven contentpartners niet langer te wachten op operators. Zij kunnen zonder hen diensten aanbieden en hebben alleen maar een server, een gateway en een 0900-nummer nodig wat klanten kunnen bellen.”

 Een greep uit de nieuwe breedbanddiensten

Telefoontoestel delen: elk gezinslid heeft zijn eigen telefoonnummer en beltoon op één gemeenschappelijk toestel.
Videotelefonie: tijdens het bellen is de andere persoon te zien via een ingebouwd schermpje.
Communicatie via TV: op het tv-scherm chatten, sms’en en instant messagen met vrienden en familie.
Film op aanvraag: videofilms kijken van alle genres tegen betaling op televisie.
Interactieve TV: via de afstandsbediening meedoen aan spelprogramma’s en meestemmen bij televoting.
Games on demand: online spelletjes spelen tegen betaling via uw pc, gsm of gameconsole.
Huisbewaking op afstand: met de mobiele telefoon zien wie er thuis aanbelt of rondloopt bij afwezigheid.
Microbetalingen met GSM: betalingen verrichten voor kleine aankopen zoals frisdrank in de automaat en bioscoopkaartjes.
Location based information: op de mobiele telefoon verschijnt ter plekke informatie over een verkeerssituatie, een winkelaanbieding of een weerbericht.
Turbo boost: een knop op een website om voor kortere tijd snellere toegang te krijgen tot internet voor het downloaden van een groot bestand.

door Jessica de Jong