Provitel
vrijdag 09 februari 2007
PROVITEL
Noodzakelijke schakel tussen dealer en fabrikant
Telecomdistributeurs krijgen een steeds belangrijkere positie op de markt. Zij leveren niet alleen de mobiele telefoons aan het retailkanaal, maar bieden sinds kort eveneens ondersteuning bij de aansluiting op netwerken van telecomoperators. Zij sluiten geregeld abonnementen af voor winkeliers, die steeds minder vaak rechtstreeks contact onderhouden met de operators.
Menig telecomwinkelier ziet door de bomen het bos niet meer. De dagelijkse toestroom van nieuwe mobiele telefoons en accessoires is dermate groot, dat het onmogelijk is om continu op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Kent een verkoper net de specificaties van de nieuwste Samsung uit zijn hoofd, ligt zijn opvolger alweer in de schappen of komt de nieuwste Nokia er alweer aan.
Telecomwinkeliers ofwel dealers die verzekerd willen zijn van een up to date aanbod zijn aan het goede adres bij Provitel: één van de vier grootste telecomdistributeurs van Nederland. Provitel levert al meer dan tien jaar mobiele telefoons van alle A-merken aan ruim vierhonderd telecomondernemers en is onderdeel van The Carphone Warehouse. The Carphone Warehouse is één van de grootste beursgenoteerde bedrijven in Engeland en werkt samen met bijna alle belangrijke Europese leveranciers.
“Wij richten ons sinds jaar en dag op de telecomvakhandel in de winkelstraat,” zegt directeur Mario van Lemmen van Provitel. “Maar ook de zakelijke dealer, die meestal gevestigd is op industrieterreinen, neemt een steeds groter aandeel in van ons klantenbestand. Dat geldt eveneens voor internetbedrijven als Gsmweb.nl, Typhone en Gsmtrack.nl. Zij doen steeds vaker een beroep op ons omdat de verkoop van mobiele telefoons en datadiensten bij hun toenneemt.”
Provitel biedt tevens diverse diensten aan. Ondersteuning bij de aansluiting op netwerken van operators zoals Vodafone en KPN is nog betrekkelijk nieuw. Van Lemmen: “Dealers hebben steeds vaker behoefte aan hulp bij het afsluiten van abonnementen. Vroeger kwamen de operators bij hen langs om tekst en uitleg te geven, maar nu niet meer. Zij concentreren zich op de grote retailketens in Nederland; in één keer grote aantallen netwerken afzetten is een stuk efficiënter.”
De concurrentie in telecomland is de laatste jaren ongekend toegenomen. De kleine zelfstandige heeft het ook daar moeilijk mee. Van Lemmen. “De druk van de grote retailketens als The Phone House, BelCompany en de operatorwinkels is te groot. Door hun expansiedrift zijn er nu veel meer telecomwinkels dan drie jaar geleden. De gewone telecomwinkelier krijgt hierdoor minder klanten over de vloer. Sommigen winkels verdwijnen en anderen sluiten zich aan bij franchiseketens om te overleven.”
De zakelijk dealer heeft minder te klagen dan zijn collega in de winkelstraat. Van Lemmen: “Door zijn specialistische kennis trekt hij voldoende klanten naar zijn zaak. Hij speelt handig in op de convergentie tussen telecom en ict. De meeste zakelijke dealers zijn bezig met voice over ip en datadiensten. Zij komen bij ons voor advies over geïntegreerde producten en de levering daarvan, maar zij zorgen er zelf voor dat zij voldoende kennis in huis halen.”
C1000
Provitel onderscheidt zich van andere distributeurs door zijn no-nonsense instelling. “Het is een bewuste keuze om niet teveel toegevoegde diensten aan te bieden. Zo kunnen de prijzen laag gehouden worden. We vergelijken onszelf wel met C1000. Bij ons hoeft de klant geen fratsen te verwachten, maar krijgt hij waar voor zijn geld. De focus ligt op de distributie van mobiele telefoons. De toestellen worden zo snel mogelijk afgeleverd tegen een aantrekkelijke prijs.”
Klanten die bij Provitel aankloppen kunnen rekenen op een goede service. Op de verkoopafdeling zitten veertien verkopers klaar. Zij onderhouden rechtstreekse contacten met de fabrikanten en zijn op de hoogte van de laatste trends. Alle merken zijn altijd op voorraad. Daarnaast draagt het personeel persoonlijk contact met de klant hoog in het vaandel. Elke klant krijgt een vaste medewerker tot zijn beschikking.
Winkeliers kunnen tevens rekenen op speciale acties bij Provitel. Zo organiseerde de ditributeur onlangs een de zogenaamde Snow to Go actie. In tweewekelijkse advertenties werden bepaalde merken extra onder de aandacht gebracht. De deelnemers konden daarnaast verschillende prijzen winnen en sparen voor wintersportartikelen. De dealers met de grootste afname zijn de winnaars van een wintersportreis naar Oostenrijk.
In 2006 wil Provitel een gezonde groei doormaken. Van Lemmen: “Provitel wil zich nog sterker neerzetten als distributeur. Het streven is om ons klantenbestand uit te breiden met nog eens honderd nieuwe dealers. Ook van onze huidige klanten verwachten we dat ze nog meer producten bij ons zullen afnemen. Daarnaast staat de ontwikkeling van nieuwe diensten op het gebied van aansluitingen op de netwerken op de agenda.”
Over de toekomstige rol van de Provitel is Van Lemmen duidelijk: “Wij zijn meer dan ooit een noodzakelijke schakel tussen fabrikant en dealer. De fabrikanten hoeven geen grote voorraden meer te beheren; ze kunnen afgaan op de bestellingen die zij van ons ontvangen. Hierdoor weten ze precies wat ze moeten produceren. De dealer hoeft zich op zijn beurt niet druk te maken over welke producten hij moet voeren. Hij bestelt ze bij ons (tot 17.00 uur) en heeft ze de volgende dag in huis.”
door Jessica de Jong