Skip to main content

Telecom

Vijf vragen aan Ginus Tiemessen (met pdf)

zaterdag 22 juli 2006

Gepubliceerd in ConneXie

Telecomwinkels krijgen een steeds krachtigere concurrentiepositie.

Door hun veelzijdige aanbod brengen zij het voortbestaan van andere retailers in overige sectoren in gevaar. De convergentie die plaatsvindt op technisch gebied leidt ertoe dat telecomwinkels steeds meer verschillende producten verkopen. Ter ere van het tienjarige bestaan van BelCompany laat directeur Ginus Tiemessen zijn licht schijven op deze laatste ontwikkelingen.

pdf Bekijk deze publicatie 220.04 Kb

Hoe staat de Nederlandse telecommarkt ervoor?
“Opmerkelijk is dat het aantal operators kleiner wordt. KPN heeft onlangs Telfort overgenomen en is nu de grootste van de vier Vodafone, T-Mobile en Orange bevechten elkaar om de tweede plaats. Een slimme zit, want de overname is een goedkope deal geweest die veel geld kan opleveren. Het aantal KPN-klanten steeg van zesenhalf naar negen miljoen. Daar komt bij dat de NMa de overname waarschijnlijk zal goedkeuren. KPN is immers niet de enige speler. Ik verwacht dat KPN zich verder vooral zal richten op het behoud van het huidige klantenbestand en dat het bedrijf niet veel meer zal groeien”

Wat zijn de trends?
“Het aantal toestellen per gebruiker neemt toe. Bellers schaffen sneller een nieuw toestel aan om modetrends te volgen. Daarnaast is de mobiele telefoon een multifunctioneel toestel dat veel andere apparaten overbodig maakt. Fotowinkels, elektronicawinkels, muziekshops en zelfs horlogeverkopers zijn hierdoor hun assortiment versmallen. Zij hebben wel geprobeerd om mobiele telefoons te verkopen, maar dat loopt niet. Telecomspecialisten daarentegen zijn hun omzet stijgen door alle extra functies, mits het personeel in deze andere disciplines wordt opgeleid.”

Welke verschuivingen treden op?
“Telecomwinkels gebruiken internet steeds vaker als verkoopkanaal. BelCompany concurreert bijvoorbeeld met internetshops op kwaliteit van de service. Internetshops zijn veel kosten kwijt aan personeel en kantoorruimte. BelCompany hoeft zich alleen op de website te richten en zal de komende jaren duizenden toestellen online blijven verkopen. Dat neemt niet weg dat winkels altijd belangrijk blijven. Het aantal winkels van BelCompany in Nederland en België wordt er de komende maanden zelfs uitgebreid naar 180 stuks.”

Welke rol spelen fabrikanten?
“Zij zorgen ervoor dat telecomretailers nieuwe diensten kunnen aabieden. De fabrikanten plaatsten steeds meer functionaliteiten in toestellen. Hierdoor kunnen retailers bijvoorbeeld abonnementen aanbieden voor televisie en mobiele telefoons met een routeplanner. Bellers kunnen straks tevens bij ons terecht voor computergerelateerde producten, zoals kleinere laptops met een simkaart.”

Kan de telecomsector nog zonder de entertainmentindustrie?
“Nee.. telefonie, radio en telefonie groeien steeds meer naar elkaar toe. Dat zie aan de distributie van mp3-spelers, maar ook aan de mogelijkheden voor het uitzenden van mobiele televisie. Mensen kunnen straks hun kabelabonnement opzeggen en televisie kijken op hun mobieltje of op een televisiescherm dat aangesloten is op hun mobiele telefoon. Deze diensten zullen zeker van goede kwaliteit zijn, omdat de bandbreedte en het geheugen van mobiele telefoons steeds groter wordt.”