Skip to main content

Vrouw

Beleggen in topvrouwen

 

dinsdag 04 maart 2008

Gepubliceerd in Management Scope 

Finnen kunnen hun geld voortaan beleggen in topvrouwen.

De Finse bank Tapiola heeft samen met andere Finse banken een fonds opgericht van bedrijven waarin vrouwen aan het roer staan. Het idee is simpel: door geld te steken in bedrijven met veel vrouwen in de top, maken beleggers kans op een hoger rendement.

“Wij hebben het beleggingsproduct met de veelzeggende naam ‘Top Women’ gelanceerd omdat bedrijven met meer vrouwen in de top het beter doen dan bedrijven met alleen mannen in de leiding,” zegt productmanager Ilkka Pihlaja van Tapiola Bank. “Wij willen onze klanten hiermee zoveel mogelijk rendement laten behalen.”

 Het mandje van Tapiola Bank bestaat uit vijftien internationale bedrijven. Onder de bedrijven bevinden zich acht Amerikaanse bedrijven zoals 3M Company en Kelogg's. Ook het Noorse StatoilHydro en de Nederlandse maker van navigatieapparatuur TomTom, met financieel topvrouw Marina Wyatt, zijn van de partij. De minimale inleg is 1000 euro. Het maximale bedrag dat geïnvesteerd kan worden is 40 miljoen euro.

 De Finse bank speelt hiermee handig in op onderzoek waaruit blijkt dat bedrijven met vrouwen aan de top het beter doen dan de mannenbolwerken. Zo toonde adviesbureau McKinsey vorig jaar aan dat bedrijven met een vrouw aan het hoofd meer winst maken. Als er meer vrouwen in bestuursfuncties zitten, verandert de raad van de samenwerking. De sfeer verbetert en de diversiteit zorgt voor meer verschillende perspectieven en ideeën.

 Ook adviesbureau Catalayst ontdekte dat bedrijven met vrouwelijk leiders het beter doen. Het adviesbureau onderzocht 353 bedrijven uit de Fortune 500-lijst en ontdekte dat de raden van bestuur met de meeste vrouwen aan boord, ruim de helft meer winst op het eigen vermogen maken dan besturen waar de vrouwelijke inbreng minimaal is. Het verkoopresultaat was 42 % hoger en er werd 66% meer rendement behaald.

 “Bij de samenstelling van ‘Top Women’ zijn verschillende criteria gebruikt,” zegt Pihlaja. “We hebben onder meer gekeken naar de financiele gezondheid van het bedrijf, de visie van analisten en naar ondernemingen met een vrouwelijke bestuursvoorzitter of een andere toppersoon uit het hogere management.”

 Misschien is beleggen in topvrouwen nog wel de beste manier om het glazen plafond te doorbreken. Pihlaja: “Ik geloof zeker dat dit initiatief snel navolging zal krijgen van andere banken. Als de aandeelhouders inzien dat bedrijven met vrouwen aan de top meer winst maken, zal de druk op een evenwichtige samenstelling van de bedrijfstop toenemen.” 

 Door Jessica de Jong, journalist