Skip to main content

Het geheim van Renault

donderdag 08 februari 2007

Gepubliceerd in Info Regio

Het geheim van Renault

Auto’s verkopen is een kunst die door Renault Amsterdam als geen ander wordt verstaan. Ook in tijden van recessie hoeft de dealer uit Zuidoost niet te stunten met zijn prijzen. Het Franse automerk weet klanten aan zich te binden met een speciaal recept.

Over het recente verkoopsucces in Nederland van Franse auto’s in het algemeen en Renault in het bijzonder, kan manager commerciële zaken Patrick Hoebers met gemak uren doorpraten. Ga maar na. De fabrikant levert een gedurfd product met een groot klantenbereik. De keuze uit het assortiment is omvangrijk en variëert in een prijsklasse van circa 10.000 tot 60.000 euro. Het merk loopt voorop op het gebied van veiligheid. Vier van de acht veiligste auto’s ter wereld zijn van Renault en behalen de maximale score van vijf sterren in de EURO NCAP crashtest. De Renault Espace heeft de hoogste score behaald ooit en is daarmee de allerveiligste auto.

Niet voor niets is Renault in de hoofdstad een geliefd automerk. Oudere Amsterdammers waren kind aan huis bij de inmiddels verlaten huisvesting aan de Wibautstraat. Ze kunnen tegenwoordig terecht in het ultramoderne filiaal in Amsterdam Zuidoost bij de Arena. In de drukbezochte showroom, die maar liefst twee verdiepingen in beslag neemt, staan alle modellen van het beroemde Franse merk uitgestald. Terwijl een monteur in de werkplaats aan een auto werkt, zijn verschillende klanten in gesprek met verkoopadviseurs of wachten op hun beurt in de klantenwachtruimte.

De Amsterdamse vestiging van de Franse autofabrikant doet het zelfs beter dan het landelijk gemiddelde, vertelt Hoebers niet zonder trots. “Sinds lange tijd brengt Renault futuristische auto’s op de markt. Vooral mensen uit de Randstad zijn sneller geneigd om vooruitstrevende modellen te kopen. Zij zijn eerder gewend aan vernieuwingen dan inwoners van het platteland. Daar komt bij dat de Scenic-gezinsauto het uitstekend doet.”

Vormgeving

De uitvoering van het Franse merk is evenzeer een sleutel van het succes. Hoebers: “Voorheen had Renault niet zo’n goede naam op het gebied van kwaliteit, maar dat is nu heel anders. Het gaat zelfs zover dat veel andere merken zich regelmatig laten inspireren door de vernieuwingen die Renault doorvoert op het gebied van vormgeving. De modellen zien er goed uit, de prijzen zijn betaalbaar en de specificaties zijn goed. Kortom, de wagens zijn zeer compleet uitgerust.”

Autoliefhebbers kunnen binnenkort enkele nieuwe modellen verwachten. De reeks van de Mégane komt dan op de markt waaronder de Mégane Grant Tour. Deze serie volgt op de drie en de vijfdeurs uitvoering van de Mégane, die de titel “Auto van het Jaar 2003” in de wacht sleepte. Daarnaast komen ook andere modellen beschikbaar. Dit zijn de Sedan, de Coupé Cabriolet en niet te vergeten het compleet nieuwe model van de huidige marktleider in zijn segment de Renault Scénic. De modellen zijn in diverse kleuren leverbaar. Vooral zilvergrijs is heel populair, zegt de verkoopmanager. Ook zilvergrijs met een tintje champagnegoud of beige doen het goed als modekleur.

Diensten

Naast een prachtige auto levert Renault Amsterdam aan zijn klanten een veelvoud aan extra diensten. De vestiging in Zuidoost heeft een ruime moderne showroom en een apart verhuur- en leasebedrijf. Daarnaast kent het pand een goed uitgerust schadebedrijf en een werkplaats waar gebruik gemaakt wordt van de modernste technieken. De Renault Boutique biedt handige accessoires van veiligheidsartikelen tot kleding en miniatuurmodellen. Bij Renault Minute kan de klant zonder afspraak binnen rijden voor kleine reparaties.

Bij werkplaatsbezoek is altijd vervangend vervoer beschikbaar. Renault weet als geen ander dat ondernemers in alle omstandigheden mobiel willen zijn. Als de auto stuk gaat, is vervangend vervoer op maat gewenst. Zo moeten sommige vertegenwoordigers in een Espace kunnen rijden, omdat ze veel laadruimte nodig hebben. Hoebers: “Als grote dealer hebben wij een complete vloot met de nieuwste huurauto’s. Bij een kleiner autobedrijf is niet van elk model altijd een vervangende auto beschikbaar. In Zuidoost staan wel alle vervangende modellen klaar.”

De economische stagnatie brengt Renault niet in paniek. Het voorbeeld van Opel om klanten te trekken met een lening van nul procent rente zal het bedrijf niet volgen. Hoebers: “Aan dergelijke acties zijn veel kosten verbonden. Het is voor een fabrikant vaak een manier om het marktaandeel op peil te houden. Wij kiezen ervoor om ons budget op een andere manier in te zetten. Klanten kunnen bij ons een inruilbonus of een accesoirescheque van 750 euro krijgen.”

Geloof

Zakelijke klanten weten Renault Amsterdam ook te vinden. Tachtig procent van alle verkochte auto’s komt voor rekening van bedrijven. Veel ondernemers zijn gevestigd in de buurt en komen graag naar de nabijgelegen Renault dealer toe. Anderen zijn al jarenlang klant bij het gerenommeerde autobedrijf. Hoebers: “De ligging aan de A2, nabij de rondweg is voor zakelijke klanten perfect. Het bedrijf is goed bereikbaar en heeft ruime parkeergelegenheid. Als bedrijven eenmaal gewend zijn om in de degelijke auto’s van Renault te rijden, vallen zij zelden van hun geloof af.”

Veel bedrijven komen langs bij Renault Amsterdam voor een leaseregeling. Hoebers: “Ondanks de recessie besteden bedrijven met een wagenpark van twintig tot dertig auto’s het beheer liever uit. Zij winnen bijvoorbeeld advies in over financieringsregelingen en kostenbesparing bij de accountmanagers van onze afdeling fleetsales. Kleinere bedrijven kunnen eveneens van deze dienst profiteren. Zij brengen hun wagenpark in de regel onder bij een interne manager, die geen specialist in auto’s is. Overigens doen veel bedrijven het momenteel rustiger aan. Zij kiezen voor goedkopere en kleine modellen, maar willen wel een luxe uitvoering.”

Renault Amsterdam
Burgemeester Stramanweg 110
1101 AA Zuidoost
020 - 5619611
www.renaultamsterdam.nl

door Jessica de Jong