Skip to main content

Ondernemersschap

Je moet jezelf opnieuw uitvinden

dinsdag 06 maart 2007

Gepubliceerd in Regi Opinie

Wat voor de ene ondernemer geldt als een onoverkomelijk obstakel om van zijn bedrijf een succes te maken, is voor de ander juist een uitdaging. Een gesprek met ondernemer Jan Schutrups die -vanuit een klein en relatief onbekend dorp in Drenthe- een goedlopend familiebedrijf in gemaks- en wandelschoenen runt. “Je moet origineel zijn en een combinatie van verschillende producten aanbieden. Als je dat kunt, ligt de wereld voor je open.”

““Als ondernemer moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden,” zegt Jan Schutrups die aan het hoofd staat van Schoenenhuis Schutrups te Exloo. Zijn bedrijf is uitgeroepen tot het meest vernieuwende bedrijf uit het Noorden. “Zodra je merkt dat de vraag terugloopt, moet je wat anders gaan doen. Ik heb van mijn vader geleerd hoe je met succes nieuwe producten kunt introduceren als de tijdsgeest daarom vraagt. Schoenen en zolen kun je overal kopen, maar onze unieke combinatie van detailhandel, zorg en recreatie vind je nergens anders.”

De schoenenzaak van de familie Schutrups onderging grote veranderingen door de tijd heen. Het bedrijf ging begin vorige eeuw van start als een klompenmakerij. In de daarop volgende decennia groeide het familiebedrijf uit tot een internationaal bekend schoenenhuis waaraan diverse voetspecialisten verbonden zijn. Het assortiment werd de afgelopen twintig jaar uitgebreid met kinderschoenen, gemaksschoenen, wandel-, berg- en hardloopschoenen.

“Vernieuwend ondernemen betekent niet dat je het roer volledig omgooit,” vervolgt Schutrups. “Bij de introductie van nieuwe producten en diensten is de voet altijd het uitgangspunt gebleven. Door trouw te blijven aan onze kernactiviteit zijn de vele veranderingen altijd succesvol geweest. Als mijn vader niet al ervaring had in de schoenenindustrie was hij waarschijnlijk nooit op het idee gekomen om gemaksschoenen te gaan verkopen.”

Wandelen

Een slimme ondernemer komt met nieuwe dingen op het juiste moment. “Sinds jaar en dag trekken wij vele vijftig-plussers naar onze zaak. Ouderen trekken er graag op uit en wandelen veel in de omgeving. Dat wisten we wel, maar pas een jaar of tien geleden nam de vraag naar goede wandelschoenen onder deze doelgroep toe. We zijn zelf fanatieke wandelaars en zijn ons vanaf toen gaan specialiseren in wandel- en bergschoenen. Dit leidde na drie jaar tot een ware hype. Er gaan hier meer wandel- en bergschoenen over de toonbank dan in Zuid-Tirol.”

Schoenenhuis Schutrups verkoopt jaarlijks duizenden schoenen, waarvan 45 procent voor rekening komt van de outdoor-afdeling. Het klantenbestand bestaat uit  35.000 geregistreerde leden, waaronder 28.000 gezinnen. De meeste klanten komen uit de drie Noordelijke provincies, maar ook uit de rest van het land. Schutrups staat zelfs hoog aangeschreven bij geëmigreerde Nederlanders. “Op elke continent loopt er wel iemand op onze schoenen.”

Een wonder als je bedenkt dat de schoenenzaak gevestigd is in een onbekend dorp in Drenthe.
Schutrups: “Door de positieve kanten van deze plek te gebruiken, is het gelukt om veel mensen naar onze zaak te trekken. Je kunt hier prachtig wandelen in de omgeving en dat bracht ons op het idee om onze activiteiten uit te breiden naar de recreatiesector. Jaarlijks komen vele duizenden mensen af op -door ons georganiseerde- wandelevenementen, hardloopwedstrijden en golfdagen.”

Uitje

Een andere manier om publiek te trekken is aandacht voor het interieur. Schoenenhuis Schutrups is opgedeeld in verschillende schoenenafdelingen. Elke afdeling heeft een eigen thema dat op een spannende manier terugkomt in het interieur. Bezoekers kunnen daarnaast een bezoek brengen aan het restaurant of aan het museum waar de oude schoenmakerij van de Schutrups te zien is.

“We zorgen dat mensen een bezoek aan onze winkel als een uitje beleven en plezier hebben bij het kopen van schoenen. Klanten kunnen hier geen andere winkels in de buurt bezoeken, omdat we niet in een winkelcentrum gelegen zijn. Het is daarom van groot belang om iets extra’s te bieden waardoor we ons onderscheiden van een gewone schoenenzaak. Bezoekers die van ver komen kunnen hun wandelschoenen binnenkort overigens ook kopen in onze internetwinkel.”

Een goede service mag daarbij uiteraard niet ontbreken. Voordat iemand geholpen wordt door een van de medewerkers moet hij -net als op het postkantoor- een nummertje trekken. Schutrups: “Op deze manier komt iedereen aan de beurt. Je voorkomt dat mensen gaan dringen of niet op tijd geholpen worden. Wij krijgen zoveel verschillende klanten over de vloer dat een advies op maat onontbeerlijk is. Een dertiger die voor bergschoenen komt, vraagt om een andere benadering dan een oudere bezoeker met voetproblemen.”

Een succesvolle ondernemer is nooit klaar. Als het ene plan pas is uitgevoerd, wordt het andere alweer uitgedacht. Begin volgend jaar voegt de voetspecialist weer een nieuwe schoenensoort toe aan het assortiment. Schutrups: “De meeste golfschoenen komen uit Engeland en zijn te smal voor de Nederlandse voet. Ze veroorzaken veel klachten bij onze klanten. We hebben speciaal op hun verzoek een nieuwe golfschoen ontwikkeld. Mensen willen dat je vernieuwend bezig bent. Je moet met trends meegaan om klanten te behouden, anders lopen de omzetten terug.”

door Jessica de Jong