Skip to main content

Vrouw

Iedereen duikt op de damestelefoon

 

dinsdag 15 mei 2007

Gepubliceerd in ConneXie

Twee jaar geleden lanceerde Samsung als eerste een speciale telefoon voor vrouwen: de Lady Phone.

Inmiddels hebben fabrikanten, operators, retailers en webwinkels de vrouwentelefoon massaal omarmd. ‘Een vrouw vraagt een wezenlijk andere benadering dan een man.’

Wie op zoek is naar een nieuwe Lady Phone, zal graag naar een online telecomwinkel voor vrouwen bezoeken, moet Orange gedacht hebben. De operator heeft onlangs een aparte webshop voor Lady Phones gelanceerd, www.belle.nl genaamd. De site leest als een luchtig tijdschrift dat verschillende vrouwen moet aanspreken. Zo zijn er Lady Phones voor moeders, werkende vrouwen, rustzoekers en sportievelingen.

De website van Orange is één van de vele initiatieven van telecombedrijven in de afgelopen anderhalf jaar om meer vrouwelijke bellers aan zich te binden. Zo brengen alle grote fabrikanten aan de lopende band nieuwe vrouwentelefoons op de markt. Operators en verkopers etaleren Lady Phones overzichtelijk op hun websites en in hun winkels met bijpassende accessoires en specifieke content.

In een markt waarin de marges onder druk staan, is het lucratief om gebruik te maken van het mobiele belgedrag van vrouwen. Zij bellen veel meer dan mannen en geven ook meer geld uit aan modieuze toestellen. Hoeveel geld er wordt verdiend op Lady Phones is niet bekend, maar het is veelzeggend dat Vodafone een kwart van alle winkelruimte reserveert voor Lady Phones.

Samsung besteedde het eerste aandacht aan vrouwen. De operator had ontdekt dat vrouwen vorm, kleur en uitstraling van een mobieltje belangrijker vinden dan de technische mogelijkheden van het toestel en introduceerde in 2005 de eerste Lady Phone. Met de opkomst van mobiele telefoons voor vrouwen is er een scheiding gekomen in de markt voor mobiele telefonie.

Het initiatief van Samsung vond al snel navolging. Steeds meer fabrikanten ontwikkelden mobiele telefoons voor vrouwen. Inmiddels zijn er vele honderden Lady Phones op de markt die variëren van klassiek, tot trendy en sportief. In het begin waren vooral roze modellen in trek. Nu zien we meer toestellen met een motiefje. Mobiele telefoons met logo’s van modemerken als Versace en Prada zijn eveneens gewild.

Veel belangrijker voor de ontwikkeling is dat vooral operators en verkopers deze toestellen op grote schaal proberen te slijten. Zo gaat de introductie van elke nieuwe Lady Phone met een grote mediacampagne gepaard die ervoor zorgt dat er direct veel vraag naar is. Bij de  modegevoelige Lady Phones is het van belang dat de verkoopcijfers direct goed omhoog schieten, omdat de levencyclus relatief kort is.

Om ervoor te zorgen dat de Lady Phones makkelijk te vinden zijn op internet, hebben de meeste operators zoals KPN, T-Mobile en Telfort een apart overzicht met Lady Phones toegevoegd. Hoewel het onderscheidend vermogen vooralsnog beperkt lijkt tot de vormgeving en het type telefoons is het toch interessant om te zien dat de megatrend feminisering steeds verder doordringt in de mobiele bedrijfstak.

Orange gaat een stap verder. De operator heeft een webshop opgericht die zich alleen op vrouwen richt (www.belle.nl). Op de site is rekening gehouden met de behoefte van vrouwen om zich eerst uitgebreid te informeren voordat ze tot de aanschaf overgaan. Bij elke serie toestellen staat aangegeven bij welk activiteit het toestel het beste past. Ook voor moeders is er een aparte rubriek met een hele serie bijpassende toestellen. 

Niet alle vrouwen zullen zich hierdoor direct aangesproken voelen. Het damesbladengehalte is nogal hoog. Onduidelijk is ook hoe Orange haar klanten naar deze winkel gaat trekken en of vrouwen veel telefoons zullen kopen. Uit onderzoek van Vodafone blijkt immers dat veertig procent van de vrouwen in een telecomwinkel koopt omdat zij uitleg willen van de verkoper.

“Een vrouwenportal voor mobiele telefonie vraagt meer dan alleen een gebloemd achtergrondje met roze telefoons, zegt een woordvoerder van Femmefone.nl. “Het gaat erom dat je de vrouwelijke bezoekster op een wezenlijk andere manier benaderd dan de mannelijk klant. Wij hebben daarom een vrouwlijke contentmanager in dienst die de verschillen in belgedrag verwerkt in onze site.”

Femmefone.nl is op dit moment de enige online telecomwinkel die zich alleen op vrouwen richt. De webshop Femefone.nl trekt 200.000 bezoeksters per maand. Modellen verschillen van vorm, kleur, mogelijkheden en accessoires zodat vrouwen de nieuwste toestellen kunnen vergelijken en kiezen. Femmefone wil haar leden binnenkort de mogelijkheid bieden om met elkaar te chatten. Ook zal het productassortiment uitgebreid worden met lifstyleproducten om meer klanten te trekken.

De toegenomen belangstelling voor vrouwen, is ook zichtbaar in de telecomwinkels. In de vernieuwde Vodafone City Points zijn alle ‘lady phones’ herkenbaar gemaakt met een beeldmerk in de vorm van een bloemetje.  KPN organiseerde begin dit jaar speciale LadiesWeken om het doorgaans technische mobiele assortiment van Primafoonwinkels vrouwtoegankelijker te maken. Ook het mobiele jongerenmerk Hi van KPN wil vrouwelijke klanten trekken met ladyphones, tasjes, en sieraden.

De meeste winkels deinzen er overigens voor terug om Lady Phones nadrukkelijk te presenteren. Veel merkgerichte klanten zijn niet geneigd zijn om naar aparte vrouwenhoekjes te lopen en zouden hierdoor de nieuwste introducties makkelijk mislopen. Winkels zoals BelCompany en The Phonehouse kiezen daarom liever voor een Fashionhoek waar de Lady Phones tussen andere hippe toestellen liggen. De inzet van vrouwelijke verkoopsters moet ook helpen om de verkoopcijfers te verhogen.

De volgende stap is het gebruik van de telefoon. Vodafone is hierin het verst gevorderd. Vodafone heeft in 2006 de zogenaamde Diva lijn gelanceerd, mobiele telefoons voor abonnees met eigen designs en specifieke content als Fashion TV, een astroguide en een evenementenagenda. Op de site van Orange staan nu nog alleen modellen, maar binnenkort komt er content bij zoals een tijdschriftenlink, show- en sportnieuws en nog veel meer. Maar voordat alle vrouwen hun mobieltje gebruiken voor vrouwelijke diensten, blijven fabrikanten, operators, detaillisten en webwinkels bezig om het damestoestel aan de vrouw te brengen.

Belgedrag vrouwen:
Vrouwen bellen meer naar mobiele en vaste nummers
Vrouwen bellen langer
Vrouwen sms en vaker om affectie te tonen of om boodschappenlijstjes door te nemen
Vrouwen luisteren geregeld hun voicemail af omdat ze geen gesprek willen missen
Vrouwen sturen vaker foto’s
Vrouwen bellen vaker naar de klantenservice
Vrouwen bellen meer verschillende nummers door groter sociaal netwerk
Vrouwen zoeken specifieke content als soaps, films en spelletjes
Vrouwen kopen hun mobieltje in een telecomwinkel omdat zij advies willen
Bron: onderzoek Vodafone

Hoe ziet een vrouw haar mobieltje?
Vrouwen kunnen niet zonder hun mobiel
Vrouwen laten met hun mobiel zien wie ze zijn
Vrouwen letten bij aanschaf op prijs en ontwerp
Vrouwen willen dat hun mobiel in de handtas past
Vrouwen willen opvallen met hun mobiel als ze uitgaan
Vrouwen vinden dat het ontwerp bij hun kleding moet passen en niet gaat vervelen
Vrouwen kiezen een rond, licht model dat openklapt
Vrouwen gaan voor een klassiek model op het werk

Eerste webwinkel Lady Phones bestaat niet meer
De eerste website voor Laydy Phones, GSM Lady, bestaat niet meer. GSM-Lady werd in 2005 opgericht en was de eerste webshop voor vrouwen en mobiele telefonie. De online telecomwinkel bood naast toestellen, speciale abonnementen aan met een spaardeel. GSM-Lady maakte gebruik van het netwerk van KPN en werd halverwege 2006 opgekocht. GSM-Lady was het grote voorbeeld voor latere vrouwtoegankelijke webshops als www.belle.nl en www.Femmefone.nl.

door Jessica de Jong