Skip to main content

Vrouw

Zwarte zakenvrouwen

dinsdag 06 februari 2007

Gepubliceerd in Landelijke  Allochtonenkrant

Zwarte vrouwen gaan in zaken

Amsterdam - Onderneemsters van allochtone afkomst kunnen naar believen zaken doen tijdens de internationale ontmoetingsbeurs voor zwarte, migranten en vluchtelingen vrouwen op 11 juni 1999 in de Rode Hoed. IBSS Consultancy organiseert de bijeenkomst ter afsluiting van het project  ‘Vrouwen, Ondernemerschap en internationale Samenwerking’, dat in 1996 van start ging met Suriname als proeftuin.

‘Een paar tips voor bezoeksters van de beurs? Bedenk wat je eruit wil halen. Stel jezelf vooraf vijf doelen, die je aan het einde van de dag gerealiseerd wil hebben. Durf op mensen af te stappen, want je vragen worden niet automatisch beantwoord. En heel belangrijk: vergeet je visistekaartjes niet’, aldus Georgette Eendragt, directeur van IBSS Consultancy en organisatrice van de beurs. Zelf geeft ze een workshop over hoe je door analyse inzicht kan krijgen in de groeimogelijkheden van je bedrijf. Eendragt won in 1997 de prijs voor Internationale Zwarte Zakenvrouw.
‘Deze beurs is belangrijk voor migranten vrouwen, omdat ze een eerste stap kunnen zetten om zichzelf en hun bedrijf bekend te maken bij een groter publiek. Als je geen geld hebt voor een stand op de Rai, kun je dit uitproberen. Het is een goede manier om ervaring op te doen en om met gelijkgestemden te praten. Het is laagdrempelig, maar wel professioneel.’
De beurs is bedoeld als internationale ontmoetingsplek voor zakenvrouwen uit Nederland en herkomstlanden, zoals Suriname, Ghana, Turkije, Marokko, Ethiopië en Oost-Europa. De voertaal is Nederlands/Engels. Volgens Eendragt kan de bezoekster stands uit verschillende branches verwachten, zoals de zakelijke dienstverlening, mode, techniek, huid & haar en kleine horeca. ‘Er is zoveel te halen, het is zonde om niet te komen. Dit geldt ook voor Hollandse vrouwen, die zaken willen doen met onderneemsters uit herkomstlanden. De beurs is in beginsel voor vrouwelijke onderneemsters, maar starters zijn ook welkom. Wie weet kom je wel een Ghanese tegen met wie je kan gaan samenwerken.’

Groei

Behalve netwerken en zaken doen, biedt de beurs de mogelijkheid inzicht en kennis op te doen voor de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Volgens Eendragt heeft een goede zakenvrouw altijd oog voor zakelijke mogelijkheden. ‘Ze moet weten wat origineel is en waar markt voor is. Vervolgens vraagt ze zich af hoe ze haar idee kan omzetten in succes, in geld verdienen. Ze kan goed rekenen en weet dat ze winst moet maken om de kosten eruit te halen. Verder beschikt ze over overtuigingskracht en kan ze zichzelf goed presenteren. Ze is in staat de juiste balans te vinden tussen werk en privé. En ze is toekomst gericht, dat wil zeggen: ze is niet alleen starter, maar ook blijver.
Hierover gaan diverse workshops, die gegeven worden door onder meer de kamer van Koophandel, de Rabobank en top-schoonheidspecialiste Lia Rozenblad. Daarnaast kunnen bezoeksters gratis advies krijgen bij consultancybedrijven en netwerkorganisaties. Het programma bestaat uit drie dagdelen. Het openingswoord wordt verricht door Ellin M. A. Robles, directeur van de Hortus Botanicus. Dagvoorzitter is presentatrice Chazia Mourali. Onder de gastsprekers zijn onder andere een bestuurslid van de Womens Buisness Group, een organisatie die onder begeleiding van IBSS Consultancy is opgezet in Suriname. Ook is er een platform waar onderneemsters van verschillende nationaliteiten met elkaar in gesprek gaan. Aan het eind van de dag is er een salsaparty en een optreden van een Guineese band.


Pilotproject

De behoefte in de herkomstlanden aan ondersteuning van migranten vrouwen uit Nederland is  enorm, zegt Eendragt. ‘Vrouwen hebben grote honger naar onderricht op het gebied van marketing. De beurzen in Suriname trokken in totaal 10.000 bezoekers en er meldden zich 350 vrouwen aan voor cursussen, die toegerust waren op 50 personen. Deze vrouwen ondernemen vaak noodgedwongen. Ze hebben geen mooi kantoor, geen personeel. Het gaat om kleine onderneemsters, die willen uitbreiden. Stel zo’n vrouw wil fruit verhandelen, hoe krijg ze dat dan verkocht in Nederland?
Een groot deel van de onderneemsters weten niet hoe ze zaken moeten doen. Ze stellen hun ambities te laag en de manier waarop ze opereren is te persoonlijk. Hun keuzes zijn op zichzelf gericht en niet op de onderneming. Dit heeft te maken met privekwesties zoals de verdeling van zorgtaken.Vervolgens  zien ze zichzelf voor een dilemma geplaatst: “ik wil wel groeien, maar het niet anders aanpakken.” Deze houding is niet bevordelijk voor uitbreiding. Daar komt bij dat de vrouwen nauwelijks steun krijgen van hun omgeving. Ze moeten knokken voor hun economische zelfstandigheid en dat maakt het start- en groeiproces zwaar. Toch zijn er ook succesvolle onderneemsters in herkomstlanden. Zij zijn meestal wel hoger opgeleid.’
 Behalve uit beurzen, bestonden de activiteiten in Suriname uit publicaties, conferenties, het opzetten van onderneemsters-netwerken en trainingen. Er is samengewerkt met diverse instanties en organisaties op het gebied van migranten, vrouwen, internationale samenwerking en ondernemerschap. Financiële steun kwam onder meer van de NOVIB, de Wereldbank en het Rode Kruis. De initiatiefneemsters zijn zwarte migranten vrouwen, die zichzelf  het ‘Wijze Vrouwen Overleg’ noemen en overdracht van expertise nastreven aan vrouwen in herkomstlanden. Begin volgend jaar gaat er volgens Eendragt een nieuw project van start in Ghana en/of Marokko.  

Belangstellenden voor de beurs kunnen zich aanmelden bij IBSS Consultancy, Domselaerstraat 20, Postbus 94044, 1090 GA Amsterdam. Telefoon 020 - 6925471. De entree bedraagt  Nf 25,- per persoon, een stand kost Nf 350,- en een workshop Nf 35,- Adres Rode Hoed: Keizersgracht 102 in Amsterdam.

door Jessica de Jong